جستجو
Close this search box.

وکیل ارز دیجیتال کیست و چه وظایفی برعهده دارد؟

مطالب مرتبط

فهرست مطالب

با روزافزون شدن جرائم رایانه‌ای، ممکن است بارها کلمه ارز دیجیتال به گوشتان خورده باشد. پیش از اینکه به بررسی وظایف وکیل ارز دیجیتال بپردازیم باید بررسی کنیم که ارز دیجیتال چیست و چرا و چگونه کلاه‌برداری در این حوزه روزبه‌روز در حال افزایش است؟

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال به‌عنوان یک شکل خاص از پول دیجیتال است که بر پایه دانش رمزنگاری طراحی‌شده است. اکثر رمز ارزها برای بهره‌مندی از ویژگی‌های اساسی مانند شفافیت، غیرمتمرکز بودن و تغییرناپذیر بودن از بلاک چین‌ها کمک می‌گیرند.

درواقع ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال به این معنا است که هیچ گروه، نهاد یا سازمانی امکان کنترل آن را نخواهد داشت. کریپتوکارنسی این امکان را به وجود آورده است که افراد بدون دخالت هر نوع واسطه‌ای ارزهای دیجیتال را به افراد دیگر انتقال دهند. برای جابه‌جایی و انتقال ارز دیجیتال احتیاجی به افتتاح حساب یا خدمات سازمان‌های واسطه‌ای و بانکی نیست.

ارزهای دیجیتال شباهت زیادی به دلار و پول‌های دیگر دارند که بااستفاده از سازوکارهای مختلف، ایجاد و توزیع می‌گردند. پروسه تولید برخی از این ارزها نظیر بیت کوین با استفاده از ماینینگ انجام می‌گیرد. همه سکه‌ها از ابتدا به‌صورت استخراج‌شده درون شبکه قرار داده می‌شوند.

وکیل ارز دیجیتال کیست؟

همان‌طور که می‌دانید قوانین شفافی در حوزه کریپتوکارنسی وجود ندارد بنابراین یک وکیل ارز دیجیتال لازم است که از دانش و تخصص کافی درزمینهٔ ارزهای دیجیتال و بازار کریپتوکارنسی برخوردار باشد. وکلای این حوزه دارای اطلاعات به‌روز و مطابق با آخرین تغییرات هستند. آن‌ها وظیفه‌دارند با ارائه بهترین راه‌حل‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن موکلان خود را راهنمایی کنند.

در ادامه باید بگوییم عنوان وکیل ارز دیجیتال یا وکیل دعاوی ارزی به افرادی اطلاق می‌شود که به‌صورت تخصصی و حرفه‌ای در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشند و در این زمینه از دانش کافی برخوردار باشند. نکته قابل‌توجه این است که وکلایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند بر اساس تسلط و تجربه خود وارد این حیطه می‌شوند؛ به‌عبارت‌دیگر باید بگوییم که مانند دیگر حوزه‌های حقوقی در کشور ایران برای این موضوع پروانه وکالت تخصصی ارائه نمی‌شود.

وظایف وکیل ارز دیجیتال چیست؟

وکیل ارز دیجیتال وظیفه دارد که پس از پذیرفتن پرونده مذکور همه اطلاعات موردنیاز خود را از موکل دریافت کند. سپس با توجه به قوانین و شرایط موجود بهترین تصمیم را بگیرد. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم تاکنون قوانین مشخصی درزمینهٔ ارزهای دیجیتال و کریپتوکارنسی وجود ندارد بنابراین وکیل دعاوی ارزی وظیفه دارد که برای به نتیجه رساندن پروند، بهترین راه‌حل ممکن را انتخاب کند.

چه دعاوی به وکیل مربوط می‌شوند؟

معمولاً اکثر دعاوی و جرم‌هایی که در حوزه رمز ارزها اتفاق می‌افتد به‌وسیله وکیل ارز دیجیتال پیگیری می‌باشند. وکلایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند پرونده‌هایی را که مربوط به نقل‌وانتقال پول یا جابه‌جایی و انتقال ارز است، دنبال می‌کنند. به‌عنوان نمونه ممکن است واریز یا برداشت فرد به صرافی ارز دیجیتال انجام‌گرفته باشد اما در پنل یا کیف پول کاربر ثبت ‌نشده باشد. کاربران می‌توانند این مسئله را پیگیری کرده و از صرافی موردنظر شکایت کنند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره‌کنیم این است که بیشتر کلاه‌برداری‌هایی که در حوزه ارز دیجیتال به‌وسیله افراد فرصت‌طلب و سودجو انجام می‌گیرد تا حدودی امکان پیگیری را دارند؛ اما باید توجه داشته باشید که به دلیل غیرمتمرکز بودن تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال، عدم وجود قوانین شفاف در همه کشورها و در کنار آن عدم دانش لازم در زمینه رمزارزها در میان مردم و پارامترهای دیگری که در این زمینه وجود دارد، احتمال از دست رفتن سرمایه یا به نتیجه مطلوب نرسیدن در پرونده‌ها نیز وجود خواهد داشت.

به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که فردی در خارج از کشور زندگی کند این امکان را دارد که با ساخت توکن‌های تقلبی اقدام به ساخت Dump و Pump کنند. در این صورت شما نمی‌توانید آن‌ها را به‌سادگی به دام بیندازید. درصورتی‌که کلاه‌برداری یا سرقت ارز دیجیتال در کشورهای دیگری انجام شود، وکیل ارز دیجیتال نمی‌تواند اقدامات خاصی انجام دهد. چرا که وکیل نمی‌تواند انتقال پول یا جابه‌جایی ارز را دنبال نماید از این رو پرونده شما به نتیجه نخواهد رسید.

انواع مختلف کلاه‌برداری‌های ارز دیجیتال کدام است؟

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم در سال‌های اخیر کلاه‌برداری و سوءاستفاده‌های زیادی را در حوزه ارزهای دیجیتال مشاهده کرده‌ایم. در ادامه به مشهورترین این کلاه‌برداری اشاره می‌کنیم:

  • کیف پول تقلبی و صرافی‌های تقلبی
  • پروژه‌های پانزی، هرمی، شبکه‌ای
  • پامپ و دامپ
  • ایجاد صفحات ایمیل و فیشینگ جعلی
  • ارائه پیشنهادهایی مثل جایزه‌ها و ارزهای دیجیتال رایگان
  • فروش توکن‌های تقلبی، بی‌ارزش و بی‌هدف
  • اضافه کردن توکن های ناشناس در کیف پول کاربران
  • استفاده از تیم‌های پشتیبانی تقلبی باهدف کلاه‌برداری

متأسفانه مشاهده می‌شود که بسیاری از افراد از طریق روش‌های فوق فریب می‌خورند و در کمتر از یک ثانیه سرمایه خود را از دست می‌دهند؛ بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم افراد یا وکلایی که به این امور آشنایی ندارند نمی‌توانند به این نوع از پرونده‌ها ورود کنند.

نحوه شکایت از صرافی ارز دیجیتال

در برخی موارد مشاهده می‌کنیم که سایت‌هایی وجود دارند که به شکل جعلی فعالیت می‌کنند؛ یعنی ظاهر این سایت‌ها به شکلی است سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال تصور می‌کنند که می‌توانند آن سایت را به‌عنوان یک صرافی ارز دیجیتال معتبر بشناسند. این افراد اطلاعات خود را در اختیار این سایت‌ها قرار می‌دهند. صرافی‌های جعلی با استفاده ارزهای دیجیتالی که به دیگران تعلق دارند و دستکاری آن‌ها در خریدوفروش رمز ارزها، مرتکب جرم می‌شوند.

در این موقعیت سرمایه‌گذار این امکان را دارد که بتواند جهت شکایت از صرافی‌های ارز دیجیتال اقدام نمایند. مشاوره با وکیل ارز دیجیتال امکان دارد باعث شود تا بخش زیادی از سرمایه خود را که ازدست‌داده‌اند، بازگردانند. چنانچه صرافی‌های ارز دیجیتال درازای پولی که از کاربران دریافت می‌کنند ارز دیجیتال به آن‌ها ارائه ندهند، افراد می‌توانند به شکل حقوقی و کیفری این مسائل را پیگیری نمایند.

درصورتی‌که افراد با استفاده از اقدامات فریبکارانه و باهدف به دست آوردن ارزهای دیجیتالی که متعلق به دیگران است، سایتی را طراحی کنند و با استفاده از آن سایت سرمایه‌های دیگران را تصاحب کنند، این اقدامات تحت عنوان جرم کلاه‌برداری قابل پیگیری می‌باشد. جرم سرقت ارز دیجیتال از طریق دادگاه کیفری پیگیری می‌شود. در این موقعیت یکی از وظایف وکیل ارزی این است که برای شکایت از صرافی موردنظر اقدام کرده و اموال ازدست‌رفته موکل خود را از طریق دادگاه کیفری احیاء کند.

کلاه‌برداری ارز دیجیتال

این کار با استفاده از شیوه‌های مختلفی نظیر صرافی دیجیتال جعلی، باج افزار، پانزی و استخراج ابری انجام می‌شود.

کلاه‌برداری پانزی به شرایطی اطلاق می‌شود که کلاه‌برداران کاربرانی را که هیچ اطلاعاتی درزمینهٔ ارز دیجیتال ندارند تشویق می‌کنند تا اموال خود را در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند یا در حالتی دیگر افرادی را به‌عنوان سرمایه‌گذار معرفی نمایند. ممکن است این اقدامات برای شما آشنا باشد به این دلیل که عملکردی شبیه به شرکت‌های هرمی دارند.

وکیل ارز دیجیتال

یکی دیگر از روش‌های کلاه‌برداری دیجیتال روش استخراج ابری است که به افراد وعده استخراج بیت کوین رایگان را می‌دهند. کلاه‌برداران در این روش اعلام می‌کنند نیازی نیست کاربران هزینه ماینر را پرداخت کنند بلکه تنها کافی است هزینه‌ای را پرداخت کنند که برای استخراج رمز ارز صرف می‌شود. در این شکل از کلاه‌برداری هیچ نوع رمزی به کاربران نمی‌دهند و سرمایه او را تصاحب می‌کنند. این شکل از کلاه‌برداری‌ها توسط وکیل رمز ارز قابل‌پیگیری است.

سخن پایانی

همان‌طور که متوجه شدید در این حوزه نیز امکان ورود ضرر به سرمایه‌گذاران وجود دارد. همیشه افرادی وجود دارند که باهدف و قصد مجرمانه سعی در فریب مردم دارند تا بتوانند سرمایه‌های ارزی آن‌ها را تصاحب کنند. برای آشنایی با مقررات و جرائم بهتر است با وکلای باتجربه و قابل‌اعتماد در این زمینه مشورت کنید.

درصورتی‌که به دلیل کلاه‌برداری، هک شدن حسابتان و سرقت ارزهای دیجیتال سرمایه‌های ارزی خود را از دست داده‌اید می‌توانید به‌وسیله قانون برای بازگرداندن حق خود اقدام کنید. درصورتی‌که پیگیری این موارد را به وکیل ارز دیجیتال بسپارید می‌توانید با کمک تجربه و استعداد او وجهی را که از شما کلاه‌برداری شده است، بازگردانید.

وکلای ارز دیجیتال موسسه حقوقی دادیستا با استفاده از دانش و تجربه بالایی که در این زمینه دارند به شما کمک می‌کنند نسبت به احقاق حقوق خود اقدام کنید. به این نکته توجه کنید که کمک گرفتن از وکیل درزمینهٔ جرائم ارز دیجیتال باعث می‌شود که بتوانید اموال خود را بازگردانید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

درخواست خدمات

سوالات متداول

وکیل ارز دیجیتال کیست؟
وکیل ارز دیجیتال یا وکیل دعاوی ارزی به افرادی اطلاق می‌شود که به‌صورت تخصصی و حرفه‌ای در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشند و در این زمینه از دانش کافی برخوردار باشند. نکته قابل‌توجه این است که وکلایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند بر اساس تسلط و تجربه خود وارد این حیطه می‌شوند؛ به‌عبارت‌دیگر باید بگوییم که مانند دیگر حوزه‌های حقوقی در کشور ایران برای این موضوع پروانه وکالت تخصصی ارائه نمی‌شود.
وکیل ارز دیجیتال چه وظایفی برعهده دارد؟
وکیل ارز دیجیتال وظیفه دارد که پس از پذیرفتن پرونده مذکور همه اطلاعات موردنیاز خود را از موکل دریافت کند. سپس با توجه به قوانین و شرایط موجود بهترین تصمیم را بگیرد. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم تاکنون قوانین مشخصی درزمینهٔ ارزهای دیجیتال و کریپتوکارنسی وجود ندارد بنابراین وکیل دعاوی ارزی وظیفه دارد که برای به نتیجه رساندن پروند، بهترین راه‌حل ممکن را انتخاب کند.
در چه پرونده‌هایی می‌توان از وکیل ارز دیجیتال کمک گرفت؟
معمولاً اکثر دعاوی و جرم‌هایی که در حوزه رمز ارزها اتفاق می‌افتد به‌وسیله وکیل ارز دیجیتال پیگیری می‌باشند. از جمله این موارد می‌توان به سرقت از کیف پول ارز دیجیتال، دامپ و پامپ، کیف پول‌های تقلبی، فروش توکن‌های تقلبی بی‌ارزش و غیره اشاره نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *