جستجو
Close this search box.

مدت زمان لازم برای صدور رای در دیوان عدالت اداری

مطالب مرتبط

فهرست مطالب

دیوان عدالت اداری یک مرکز قضایی در قوه قضاییه بوده و زمان رأی دیوان عدالت اداری از دغدغه‌های بسیاری از افراد است. طبق اصل 137 از قانون اساسی، دیوان عدالت برای رسیدگی کردن به اعتراضات و شکایت‌های افراد، ادارات و نهاد حکومتی و دولتی تشکیل‌شده است.

بدین ترتیب افراد قادر هستند تا درزمانی که به اقدامات، مصوبات، تخلفات و… در نهادهای دولتی و اداری شکایت دارند به این مرکز دادخواست بدهند و شکایت نمایند. پس از ایجاد پرونده برای اینکه از زمان صدور رأی موقت و صدور حکم دیوان عدالت مطلع شوید باید منتظر بماند. ما در این مقاله به بررسی  نحوه پیگیری پرونده در دیوان و اطلاع از رأی دیوان عدالت پرداخته‌ایم.

نحوه پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری

برای مطلع شدن از مسائل حقوقی امروزه روش‌های متعددی مانند روش‌های الکترونیکی ایجادشده است. پس‌ازاینکه شکایت خود را در دیوان عدالت ثبت کردید، برای اینکه بتوانید از رأی دیوان عدالت مطلع شوید یا زمان صدور رأی موقت را بدانید و یا پیگیری‌های لازم را انجام دهید یک پیامک با محتوای شماره پرونده‌تان با شما ارسال خواهد شد. با داشتن آن شماره پرونده می‌توانید از راه‌هایی مانند مراجعه حضوری یا اینترنتی از تغییرات مطلع شوید. برای مطلع شدن از زمان رأی دیوان عدالت اداری نیز راه‌های بسیار وجود دارد که ما در اینجا به آنها پرداخته‌ایم:

پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری از طریق اینترنت

از سال 1397 مرکز دیوان عدالت اداری برای پیشبرد سریع‌تر کارها و آسان‌تر کردن کار افراد در ثبت شکایت و کاهش هزینه‌ها یک سامانه ساجد راه‌اندازی کرد. بدین ترتیب افراد می‌توانند با مراجعه به آن سامانه شکایت خود را ثبت نمایند. پس از ثبت دادخواست‌ها و دریافت شماره پرونده از طریق پیامک، این افراد می‌توانند تمام اقداماتی که برای پرونده انجام می‌شود مانند صدور حکم دیوان عدالت را در سامانه ابلاغ قضایی یا ثنا با کد ملی و رمز پیگیری نمایند.

پیگیری زمان رأی دیوان عدالت اداری با شماره پرونده

برای پیگیری کردن پرونده و یا زمان رأی دیوان عدالت اداری افراد می‌توانند پس از ثبت دادخواست با شماره پرونده از سامانه ساجد اقدام کنند؛ بنابراین پس از ورود با رمز و کد ملی، شماره پرونده خود را وارد کرده و نتیجه پرونده را ببینید. استفاده از شماره پرونده بسیار آسان است. شماره پرونده پس از ثبت دادخواست به شما پیامک می‌شود.

پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری به شکل حضوری و یا تماس

درگذشته افراد اغلب برای پیگیری پرونده به‌صورت حضوری اقدام می‌کردند. این روش زمان‌بر و سخت است و بهتر است توسط یک وکیل متخصص انجام شود. سپس در سال 1393 سامانه تلفنی ایجاد شد و افراد با ثبت شماره، اطلاعات را با پیامک دریافت می‌کردند. برای مثال شماره پرونده به شماره افراد که در دیوان عدالت ثبت کرده‌اند ارسال می‌شود. البته گفتنی است که پس از سال 1397 اغلب افراد از طریق روش‌های الکترونیکی اقدام می‌نمایند که بسیار کم‌هزینه و راحت است.

زمان صدور رأی دیوان عدالت

پیگیری کردن پرونده دیوان عدالت اداری توسط کد ملی

برای پیگیری کردن زمان رأی دیوان عدالت اداری و یا نتایج پرونده افراد می‌توانند از کد ملی نیز استفاده کنند. برای این منظور ابتدا باید وارد سامانه ثنا شده و ثبت‌نام کنند و سپس با کد ملی پرونده را پیگیری نمایند. سامانه الکترونیکی یک‌راه سریع و آسان برای حل‌وفصل کارها و گاهی از کوچک‌ترین تغییراتی است که بر روی پرونده ایجادشده است.

پیگیری پرونده از طریق وکیل دیوان عدالت اداری

پیگیری پرونده و زمان صدور رأی دیوان عدالت از طریق وکیل یکی از بهترین گزینه‌ها برای پیشبرد سریع کارها است. وکلای دیوان عدالت دارای دانش و تخصص کافی هستند و می‌توانند روزانه و هفتگی پرونده شما را پیگیری نمایند. گفتنی است که معمولاً رفت‌وآمد به دیوان عدالت برای افراد عادی ممکن نیست. تنها وکلای دیوان می‌توانند مراجعه کنند؛ بنابراین کارهای پرونده خود را به یک وکیل دیوان عدالت اداری متخصص بسپارید و در کمترین زمان نتیجه بگیرید.

با توجه روش‌های متعدد پیگیری که در بالا گفته شد شما می‌توانید خیلی راحت از کوچک‌ترین جزئیات در کوتاه‌ترین زمام و بدون مراجعه حضوری مطلع شوید. تمامی راه‌ها کاملاً قانونی و کاربردی است و شما می‌توانید بستگی به‌راحتی خود از یکی از آنها استفاده نمایید.

مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دیوان عدالت اداری

رسیدگی هر چه سریع‌تر به پرونده‌ها و رعایت دقت از دغدغه‌های تمامی کسانی است که در دیوان عدالت اداری دارای یک پرونده هستند. متأسفانه می‌توان گفت که سرعت رسیدگی در این بخش قضایی چندان هم بالا نیست و شما برای دریافت حکم‌ نهایی باید صبر خوبی داشته باشید.

برخلاف دادگاه‌های انقلاب و عمومی ‌که شعبه‌های متعددی دارد، دیوان عدالت فقط دارای یک بخش اصلی و آن هم در استان تهران است. به همین علت زمان رأی دیوان عدالت اداری و رسیدگی به مسائل حقوقی و پرونده‌ها در این شعبه زمان‌بر است. باوجود اقدامات بسیاری که برای سریع‌تر کردن زمان رسیدگی به پرونده‌ها شده است اما به علت حجم بالای دادخواست‌ها این کار ممکن نبوده و حداقل 6 ماه تا یک سال و شاید حتی تا دو سال به طول بینجامد.

یک ‌راهکار مهم در هنگام رسیدگی به پرونده‌ها استفاده کردن از شیوه دستور موقت است. گاهی سازمان، نهاد یا ادارات اگر اقدام به کاری کنند و کار مناسبی نباشد گاهی ضررهای جبران‌ناپذیری به افراد وارد می‌شود. لذا استفاده از دستور موقت بهترین گزینه تا زمان صدور رأی است.

اگر زمان کافی برای رسیدگی به پرونده خود را ندارید و یا ذهن شما به علت کارهای دیگر مشغول است و نمی‌توانید بر روی پرونده تمرکز کنید می‌توانید از یک وکیل نیز کمک بگیرید. یک وکیل در عین دادن مشاوره‌های عالی، به‌صورت پی‌در‌پی نیز پرونده شما را پیگیری می‌کند و کوچک‌ترین تغییرات را به شما شرح می‌دهد.

زمان صدور رأی دیوان عدالت

پیگیری پرونده از طریق وکیل متخصص

پیگیری زمان رأی دیوان عدالت و رسیدگی به پرونده از راه کمک گرفتن از یک متخصص بهترین گزینه برای کسانی است که می‌خواهند در زمان کوتاهی پرونده خود را حل‌وفصل کنند و وقت، انرژی و هزینه کمتری متحمل شوند. یک وکیل حرفه‌ای دیوان عدالت قادر خواهد بود پرونده شما را به دست بگیرد و با مراجعه‌های پی‌در‌پی حضوری، پرونده شما در دیوان عدالت پیگیری و حل کند.

همان‌طور که گفته شد در دیوان عدالت اداری افراد و شهروندان حق حضور ندارند و تنها وکلای متخصص دیوان می‌توانند وارد ساختمان دیوان عدالت شوند. وکلای دیوان عدالت می‌توانند به شکلی دقیق تمام مراحل پرونده شما را رسیدگی کرد و یا تحقیقات تخصصی را روی پرونده شما اعمال کرده و به شما گزارش دهند.

یکی از بهترین انتخاب‌ها برای رسیدگی به پرونده‌های شما وکلای متخصص موسسه حقوقی دادیستا است. گروه وکلای دادیستا قادر هستند از حق‌ و حقوق قانونی شما را در سازمان‌ها و ادارات و در مواجهه با موارد قانونی دفاع کنند. بنابراین اگر به دنبال یک متخصص و فرد مجرب هستید، وکلای حرفه‌ای دادیستا برای شما مناسب هستند.

سخن پایانی

دیوان عدالت یکی از بخش‌های مهم قضایی در کشور است که شاید در ابتدا اطلاعات کمی راجع به آن داشته باشید؛ اما اگر پرونده‌ای برای دادخواست به دیوان عدالت بفرستید نیاز دارید تا به‌خوبی با آن آشنا شوید. گاهی اوقات آشنایی نداشتن با زیروبم یک‌چیز و نداشتن دانش کافی سبب می‌شود کارها بیش‌ازحد طول بکشند و در کنار خسته کردن شما، وقت و انرژی زیادی را نیز هدر دهند. در چنین مواقعی کمک از یک متخصص مانند وکیل بسیار عالی است.

زمان صدور رأی دیوان عدالت

دیوان عدالت اداری یک مرکز قضایی مهم است که به‌منظور رسیدگی کردن به انواع شکایات و اعتراض‌های مردم نسبت به گروه‌های مأمورین، ادارات واحدها یا آیین‌نامه‌ها و همچنین احقاق حقوق آنها، تأسیس‌شده است. این نهاد مهم و قضایی زیر نظر رئیس قوه قضاییه شکل‌گرفته و به‌صورت یک مرجع قضایی شناخته می‏شود. برای شکایت کردن در دیوان عدالت اداری نیاز به وکلای دیوان عدالت اداری‌ای است که آشنا به مفاهیم و شرایط شکایت از پرونده‌های مربوط به این دیوان باشند.

در صورت نیاز به وکیل حرفه ای با تماس با موسسه حقوقی و داوری دادیستا از مشاوره با وکیل‌های مجرب و متخصص این مجموعه برای پرونده‌های مرتبط خود در دیوان عدالت اداری کمک بگیرید. برای این کار میتوانید به سایت دادیستا مراجعه کنید و یا فقط با یک تماس با وکلای باتجربه مشورت نمایید.

کمک از وکلای دیوان عدالت برای پیگیری، راهی برای نجات شما از هزینه های سنگین است بدین ترتیب می‌توانید زمان رأی دیوان عدالت اداری را بفهمید و خیلی سریع نتیجه پرونده خود را دریافت نمایید. وکلای دادیستا می‌توانند برای حوزه‌های مختلف دیگری نیز مانند شکایت برای سابقه بیمه و یا هر موضوع دیگری به شما کمک کنند.

‫3/5 ‫(1 نظر)

درخواست خدمات

سوالات متداول

زمان صدور رای دیوان عدالت اداری چقدر است؟
باوجود اقدامات بسیاری که برای سریع‌تر کردن زمان رسیدگی به پرونده‌ها شده است اما به علت حجم بالای دادخواست‌ها این کار ممکن نبوده و حداقل 6 ماه تا یک سال و شاید حتی تا دو سال به طول بینجامد.
پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری به چه صورت است؟
پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری از طریق روش‌های مختلف نظیر پیگیری با شماره پرونده، کد ملی، حضوری، آنلاین و یا وکیل متخصص دیوان عدالت اداری امکان‌پذیر است.
مزایای پیگیری پرونده با وکیل دیوان عدالت اداری چیست؟
پیگیری زمان رأی دیوان عدالت و رسیدگی به پرونده از راه کمک گرفتن از یک متخصص بهترین گزینه برای کسانی است که می‌خواهند در زمان کوتاهی پرونده خود را حل‌وفصل کنند و وقت، انرژی و هزینه کمتری متحمل شوند. علاوه بر این مورد، در دیوان عدالت اداری افراد و شهروندان حق حضور ندارند و تنها وکلای متخصص دیوان می‌توانند وارد ساختمان دیوان عدالت شوند. وکلای دیوان عدالت می‌توانند به شکلی دقیق تمام مراحل پرونده شما را رسیدگی کرد و یا تحقیقات تخصصی را روی پرونده شما اعمال کرده و به شما گزارش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *