جستجو
Close this search box.

مرحله به مرحله پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری

مطالب مرتبط

فهرست مطالب

شکایت دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری را می‌توان مرجعی دانست که تمامی افراد می‌توانند شکایات خودشان از دولت را در آن مطرح کنند. ازاین‌رو می‌توان این دیوان را به‌نوعی دادگاه اداری قلمداد کرد. به‌بیان‌دیگر هر زمان فردی از تصمیمات گرفته‌شده و یا اقدامات انجام‌شده دولت و مأموران آن شکایتی داشت، می‌تواند به دیوان عدالت اداری مراجعه کند. این دیوان در ابتدا پرونده را به‌دقت بررسی کرده و درنهایت رأی خودش را صادر می‌کند.

حال آن دسته از افرادی که شکایتی را در این دیوان به ثبت رسانده‌اند باید با روند پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری، آشنا باشند. بدین‌صورت می‌توانند از پروسه و پیشرفت پرونده خود مطلع شوند. ما در این مطلب هر آن چیزی که در خصوص پیگیری شکایت از دیوان عدالت اداری نیاز دارید را به شما آموزش می‌دهیم.

شکایت دیوان عدالت اداری

پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری

شما به‌عنوان شهروند جمهوری اسلامی ایران هر زمان که مشاهده کردید حق و یا حقوقی از شما توسط دولت و یا مأموران آن ضایع‌شده است، می‌توانید برای اجرای عدالت، به دادگاه‌های مخصوصی مراجعه کنید. این دادگاه مخصوص دیوان عدالت اداری نام دارد که تنها مسئول رسیدگی به شکایات مختلف مربوط به نهادهای دولتی، مانند شهرداری‌ها، اداره مالیات و… است. این دادگاه فرصتی را برای همه افراد قرار داده است تا ازاین‌پس از حق‌وحقوق خود در برابر بی‌عدالتی‌ها، دفاع کنند.

ازاین‌رو شما می‌توانید با در دست داشتن تمامی مدارک دال بر ادعا خود، به یکی از شعبه‌های مختلف دیوان عدالت اداری در سطح کشور مراجعه کرده و درخواست تشکیل پرونده دهید. بعد از تشکیل پرونده، موارد خواسته‌شده برای بررسی به دادگاه ارسال می‌شود. در این مرحله، قاضی تمامی مدارک شما را بررسی کرده و در رأی به محکومیت شما یا نهاد دولتی صادر می‌کند. اما باید بدانید که شما حق حضور در هیچ‌کدام یک از این دادگاه‌ها را نخواهید داشت.

سؤالی که پیش می‌آید این است که پس چگونه می‌توان پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری را انجام داد؟

نحوه پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری

همان‌طور که عنوان شد، درخواست شما برای بررسی به دست قاضی دیوان عدالت اداری خواهد رسید، اما برخلاف دادگاه‌های عمومی، شما حق حضور را نخواهید داشت. ازاین‌رو شاید پیگیری کردن پرونده و نحوه اطلاع از جواب آن برای شما هم سؤال باشد. در زمان‌های گذشته، افراد برای اینکه بتوانند در خصوص پرونده خود در دیوان عدالت اداری، اطلاعاتی کسب کنند، مجبور بودند تا تنها به‌صورت حضوری، در یکی از شعبه‌های این دادگاه حضور پیدا می‌کردند.

اما امروزه به لطف پیشرفت علم و تکنولوژی، راه‌های مختلفی برای پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری وجود دارد. شما می‌توانید یکی از راه‌ها زیر را انتخاب کرده و بدین‌صورت، اقدام به پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری کنید.

  • مراجعه حضوری

در این روش شما باید به‌صورت حضوری در یکی از شعبه‌های دیوان عدالت اداری حضور پیدا کنید. از مهم‌ترین معایب این راه می‌توان به سختی‌های رفت‌وآمد و هزینه‌های سنگین آن اشاره کرد. البته یاری‌گرفتن از وکیل دیوان عدالت اداری می‌تواند در این موارد بسیار مفید باشد.

  • از طریق ثنا

سامانه ثنا که در واقع سامانه ابلاغ از سوی قوه قضاییه است، یکی از راه‌های پیگیری شکایت در دیوان عدالت اداری است. شما باید در ابتدا مراحل عضویت و ثبت‌نام در این سامانه را پشت سر گذاشته و سپس با دریافت رمز و پسورد، به آن ورود پیدا کنید. حال با در اختیار داشتن شماره پرونده می‌توانید اطلاعات مختلفی را در خصوص شکایت در دیوان عدالت اداری کسب کنید. به کمک این سامانه شما در کنار پیگیری شکایت، می‌توانید تمامی ابلاغیه‌های دیگر خود را هم مشاهده کنید.

  • از طریق سامانه ساجد

در کنار سامانه ثنا، سامانه الکترونیکی دیگری قرارگرفته است که امکان پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری را برای تمامی شهروندان ایجاد کرده است. این سامانه که با نام سامانه ساجد شناخته می‌شود، سامانه دیوان عدالت اداری بوده که به خدمات متنوعی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. ازاین‌پس می‌توانید با ثبت‌نام در این سامانه علاوه بر پیگیری شکایت، دادخواست خودتان را به ثبت برسانید.

  • از طریق پیامک

به‌تمامی راه‌های پیگیری شکایت، همچنان می‌توان پیگیری از طریق پیامک را هم اضافه کرد. البته این راه تنها برای افرادی که پیش‌ازاین شماره تماس آن‌ها در سیستم مدیریت قضایی این دیوان به ثبت رسیده است، قابل‌استفاده خواهد بود. برای پیگیری پرونده از طریق پیامک کافی است تا شماره پرونده، شماره فرعی و رمز شخصی خود را طبق فرمول زیر به شماره 1000493 ارسال کند:

1 # شماره پرونده # شماره فرعی پرونده # رمز شخصی

اگر رمز شخصی خود را گم‌کرده‌اید و یا به هر نحوی به آن دسترسی ندارید، کافی است تا عدد 2 را به شماره 1000493 پیامک کنید. امکان دریافت شماره پرونده از طریق سامانه ساجد نیز وجود دارد.

تفاوت سامانه ثنا با سامانه ساجد

شاید برای شما هم این سؤال ایجادشده باشد که چرا برای پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری، 2 سامانه الکترونیکی جدا قرار داده‌شده است؟ تفاوت این دو سامانه با یکدیگر چیست؟ قرار دادن دو سامانه جدا برای پیگیری پرونده باعث می‌شود تا روند پیگیری سبک‌تر و ساده‌تر شود. باید بدانید که سامانه ثنا مربوط به قوه قضاییه است. ازاین‌رو می‌توان تمامی ابلاغیه‌ها و نتایج دعاوی در تمامی مجموعه قوه قضاییه را پیگیری کرد. از سوی دیگر سامانه ثنا یک سامانه یک‌طرفه بوده و پیام‌های آن تنها از سوی قوه قضاییه صادر می‌شود.

این در حالی است که  سامانه ساجد سامانه مرتبط با دیوان عدالت اداری بوده و از طریق آن می‌توان علاوه بر پیگیری شکایت، اقدام به ثبت دادخواست نمود.

شکایت دیوان عدالت اداری

آموزش قدم به قدم پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری از طریق سامانه ساجد

در قسمت قبل توضیح داده‌شده که سامانه ساجد یکی از بهترین راه‌های پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری است. برای انجام این کار در ابتدا باید به وب‌سایت الکترونیکی سامانه ساجد به نشانی sajed.divan-edalat.ir مراجعه کنید. اگر پیش‌ازاین در این وب‌سایت ثبت‌نام نکرده‌اید، نیاز است تا ثبت‌نام خود را انجام داده و سپس به آن ورود کنید. توجه داشته باشید که برای ثبت‌نام در سامانه ساجد، نیاز است تا پیش‌ازاین در سامانه ثنا نیز ثبت‌نام کرده باشید.

با واردکردن کد ملی و رمز عبور، به حساب کاربری خود  در سامانه ساجد وارد خواهید شد. برای پیگیری شکایت، باید به قسمت مشاهده و پیگیری پرونده بروید. حال می‌توانید در این صفحه جدید اطلاعات کاملی را در خصوص تمامی پرونده‌های باز در دیوان عدالت اداری را مشاهده کنید. این اطلاعات عبارت‌اند از نوع شکایت، موضوع، وضعیت، تاریخ ثبت و درخواست، شاکی، شماره کلاسه و … . با کلیک کردن بر روی هر شکایت، می‌توانید اطلاعات مخصوص به همان شکایت را پیگیری کنید.

امروزه راه‌های مختلفی برای پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری وجود دارد. شما می‌توانید از طریق پیامک، سامانه ثنا و یا سامانه سجاد پیگیری را انجام دهید.

سامانه ثنا مربوط به قوه قضاییه است. در حالی است که سامانه ساجد سامانه مرتبط با دیوان عدالت اداری بوده و از طریق آن می‌توان علاوه بر پیگیری شکایت، اقدام به ثبت دادخواست نمود.

برای پیگیری پرونده از طریق پیامک کافی است تا شماره پرونده، شماره فرعی و رمز شخصی خود را طبق فرمول زیر به شماره 1000493 ارسال کند:

1 # شماره پرونده # شماره فرعی پرونده # رمز شخصی

‫4.3/5 ‏‫(4 نظر)‬

درخواست خدمات

سوالات متداول

آیا امکان پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری وجود دارد؟
بله؛ شما می توانید از طریق مراجعه حضوری، سامانه ثنا، سامانه سجاد و پیامک پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری را انجام دهید.
تفاوت سامانه ثنا با سامانه ساجد چیست؟
سامانه ثنا مربوط به قوه قضاییه بوده و امکان پیگیری تمامی پرونده های قضایی را فراهم می کند. سامانه سجاد مخصوص دیوان عدالت بوده و در کنار پیگیری، امکان ثبت دادخواست را مهیا خواهد کرد.
چه شکایت هایی را می توان از طریق سامانه ساجد پیگیری کرد؟
شکایاتی که به اعمال قانون ماده 80 و 79 قانون دیوان عدالت اداری مربوط باشد را می توان از طریق سامانه ساجد پیگیری کرد.

One Response

  1. سلام حضرت آقا با سلام ریس دیوان عدالت اداری من‌ پرونده دارم شهرداری همدان با اباس لطفی و مشارکت امیرعباس اسدی بساز بفروش است همه جا نفوز زیادی دارد هق حقوق مرا پایمال کردن برای چی ۳۰۰ هزار شهید دادیم این انقلاب اسلامی است نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *