جستجو
Close this search box.

پدیده وندالیسم در فوتبال ایران و حقوق کیفری آن

مطالب مرتبط

فهرست مطالب

پدیده وندالیسم

در دنیای امروز، معمولاً ورزشگاه‏‌ها و استادیوم‌‏های ورزشی، میزبان یکی از پرجمعیت‏ترین گردهمایی‌‏های انسانی هستند. حضور هواداران در مسابقات ورزشی و ازجمله فوتبال، علاوه بر اثرات مثبتی که دارد، دارای پیامدهایی منفی نیز است. پدیده وندالیسم ازجمله کارکردهای منفی حضور تماشاگران در ورزشگاه‌‏ها است. در رشته فوتبال به دلیل جمعیت نسبتاً بالای حضار، زمینه مناسبی برای ظهور و بروز رفتارهای وندالیستی فراهم می‏‌شود.

وندالیسم در لغت به معنای خراب کردن و ویران کردن است و در اصطلاح به معنای تخریب کنترل نشده اشیا و آثار فرهنگیِ ارزشمند و یا اموال عمومی است. این رفتار نوعی ناهنجاری و یا انحراف اجتماعی است که از برخی فشارها، ناملایمات، تبعیض‏‌ها یا شکست‏‌ها ناشی می‏‌شود.

تمرکز نوشتار پیش رو بر روی آن دسته از رفتارهای وندالیستی است که در ارتباط با مسابقات فوتبال، (در داخل یا بیرون از محوطه‏‌های ورزشی) رخ می‏دهند. حضور بسیار زیاد تماشاگران متعصب در محیط استادیوم‏‌ها در کنار جذابیت‏‌هایی که در یک مسابقه ورزشی ایجاد می‏کند، خطرات بالقوه‌‏ای را نیز به همراه دارد. برای مثال ناهماهنگی‏‌هایی که در فرایند برگزاری مسابقات ایجاد می‏‌شود، اشتباهات سهوی و بعضاً تأثیرگذار داور درروند مسابقه و… همگی ریسک بروز هیجانات و احساسات افسارگسیخته هواداران را به دنبال خواهد داشت. در اکثر موارد مشاهده می‏‌شود که هواداران این احساسات خود را در قالب شعار، پرتاب اشیاء، آشوب، فحاشی، تخریب ورزشگاه، کندن صندلی‏‌ها و یا آسیب رساندن به دیگران و… نشان می‏دهند. اکثریت این رفتارها خودجوش هستند اما برخی از آن‌ها از پیش طراحی‌شده‌اند.

علل بروز پدیده وندالیسم در فوتبال چیست؟

در خصوص علل بروز وندالیسم در تماشاگران فوتبال نظریات گوناگونی بیان شد. به نظر می‏رسد چنین رفتارهایی عمدتاً ناشی از عواملی همچون اشتباهات داوری، تعصبات بی‏‌مورد، اختلالات شخصیتی، تحریک بازیکنان و مربیان، عدم دستیابی باشگاه موردعلاقه به نتیجه مطلوب، عدم رضایت از امکانات رفاهی مجموعه ورزشی، تحریکات و حواشی رسانه‏‌ای و یا حتی الگوبرداری از رفتارهای تماشاگران کشورهای دیگر باشد.

پدیده وندالیسم

در کنار همه عوامل مذکور، عملکرد نیروی انتظامی مستقر در استادیوم‌‏ها نیز در کنترل و یا پیشگیری از بروز چنین رفتارهایی اثرگذار است. بعضاً نارضایتی از فضای سیاسی- اجتماعی حاکم بر جامعه نیز موجب رفتارهایی ازاین‌دست می‏‌شود؛ به این صورت که تماشاگران از فضای ورزشگاه‌‏ها استفاده می‏کنند و نارضایتی و اعتراض خود نسبت به وضعیت سیاسی- اجتماعی حاکم بر جامعه را در قالب رفتارهای خشونت‌آمیز نشان می‏دهند.

نمونه‏‌های تاریخی زیادی از بروز وندالیسم در دنیای فوتبال وجود دارد. برای مثال بازی تیم‏‌های پرسپولیس و پاس در سال 1360 که خسارت‏‌های فیزیکی بسیار بالایی را به دنبال داشت یا بازی میان ایران و کره شمالی در رقابت‏‌های مقدماتی جام ملت‏‌های آسیا سال 2003 نمونه‏‌هایی از آن هستند.

در بازی میان ایران و کره شمالی، در اثر پرتاب نارنجک‌های دست‌ساز، یکی از بازیکنان تیم کره آسیب دید. همین امر موجب محرومیت و جریمه سنگین فوتبال ایران شد. نمونه دیگر مربوط به بازی میان تیم‏‌های الا هلی و المصری از سری رقابت‏‌های لیگ مصر بود که در سال 2012 رخ داد. در این بازی 74 نفر از تماشاگران کشته یا زخمی شدند و به دنبال آن در کشور مصر سه روز عزای عمومی اعلام شد.

حال پس از روشن شدن مفهوم وندالیسم و حالت‏های بروز آن در دنیای فوتبال، به دنبال پاسخ به این سؤال هستیم که آیا نهادهای قضایی و شبه قضایی در مقابله با رفتارهای این‌چنینی قادر به استفاده از تمامی ظرفیت‏‌های خود هستند؟ آیا قوانین انضباطی فدراسیون فوتبال و نیز قوانین کیفری ایران، پاسخگوی تمامی چالش‏هایی که در رابطه با این پدیده ایجاد می‏‌شوند، هستند یا آن‌که در آن‌ها خلأ وجود دارد؟

برای پاسخ به این سؤال در ابتدا مقررات انضباطی فدراسیون فوتبال ایران را بررسی می‏کنیم و پس‌ازآن به سراغ قانون مجازات اسلامی می‏رویم تا به احکام مقررات فوق نسبت به وندالیسم (در دنیای فوتبال) آگاه شویم. پس از آگاهی از احکام مقرر در قوانین پیش‌گفته، می‏توان به این سؤال پاسخ داد که آیا احکام قانونی برای برخورد با رفتارهای وندالیستی کافی‏‌اند یا دچار خلأ‏ هستند.

ماده 86 آیین‏نامه انضباطی فدراسیون فوتبال تحت عنوان «نظم و امنیت مسابقات» نگارش شده است. سه بند مقرر در این ماده به‌صراحت به این نکته اشاره می‏کنند که باشگاه‏‌ها در قبال هرگونه اعمال و رفتارهای تماشاگرانشان (در درون و بیرون ورزشگاه و قبل، حین یا بعد از مسابقه) مسئول هستند؛ حتی اگر اثبات کنند که تقصیری نداشتند یا غفلتی در فرایند برگزاری یا سازمان‌دهی مسابقات نکردند. در این ماده به مجموعه‏‌ای از رفتارهای وندالیستی و خشونت‏‌آمیز اشاره‌شده است. رفتارهایی همچون ورود تماشاگران به زمین مسابقه، پرتاب اشیاء، آتش‌بازی با وسایل آتش‌بازی یا مشتعل کردن هر چیز دیگر یا پرتاب مواد محترقه، استعمال لیزر یا وسایل مشابه، انجام یک حرکت یا دادن شعار یا هر چیز دیگری که حاوی پیامی در ضدیت با روح ورزش باشد (همانند شعارهای سیاسی یا نژادپرستانه یا موهن یا تحریک‏آمیز و…)، اختلال در مراسم و آیین افتتاحیه یا اختتامیه مسابقه، استفاده از هرگونه شی‌ء برنده، مشمول ماده هستند و حسب مورد مشمول جریمه‌‏های نقدی و یا سایر مجازات مقرر در آیین‏نامه مذکور می‏شود.

به نظر می‏رسد رفتارهای فوق به تاسی از بند دوم ماده 16 آیین‏نامه انضباطی فیفا مصوب 2019 برشمرده شده‌‏اند. ماده 16 مصادیق رفتارهای وندالیستی را شامل موارد زیر می‏داند

  • هجوم یا تلاش برای هجوم به زمین بازی
  • پرتاب اشیاء
  • روشن کردن مواد آتش‏زا یا هر چیز دیگری
  • استفاده از لیزر یا چیزهای الکترونیکی شبیه به آن
  • استفاده از حرکات، کلمات، اشیا یا هر وسیله دیگری برای انتقال پیامی که برای یک رویداد ورزشی مناسب نیست، به‌ویژه پیام‏هایی که ماهیت سیاسی، ایدئولوژیکی، مذهبی یا توهین‏‌آمیز دارند.
  • خسارت زدن
  • ایجاد اختلال در سرودهای ملی
  • هر بی‏نظمی دیگری که در ورزشگاه یا اطراف آن مشاهده ‏شود.

ماده 86، مسئولیت را محدود به اشخاص حقیقی (تماشاگران) نکرده و آن را به اشخاص حقوقی (باشگاه‏ها) تسری داده است؛ چراکه اعلام می‏کند فارغ از مسئولیت شخصی تماشاگران خشن، باشگاه‏های آن‌ها دارای مسئولیت خواهند بود و می‏بایست متحمل مجازات مقرر در ماده شوند. این در حالی است که مسئول شناختن باشگاه‏‌ها به‌صورت مطلق به‌نوعی اجحاف در حق آن‌ها است. چه‌بسا هواداران تیم‏های مختلف از این مقررات سوءاستفاده کنند و در قالب و پوشش هواداران تیم رقیب، اقدام به رفتارهای مخرب و آشوبگرانه بکنند تا به‌این‌ترتیب باشگاه‏هایی را که رقیب تیم‏های محبوبشان محسوب می‏شوند با محکومیت و محرومیت مواجه سازند. بهتر بود تسری مسئولیت تماشاگران به باشگاه‌‏ها در حالتی انجام شود که اشخاص حقیقی مرتکب، شناسایی نشوند؛ نه آن‌که این مسئولیت به‌صورت مطلق برای باشگاه‏ها ایجاد شود. ازآنجایی‌که در ایران از تماشاگران هنگام ورود به ورزشگاه‏‌ها، اسناد هویتی درخواست نمی‏‌شود و نحوه نشستن تماشاگران بر روی صندلی‏‌ها از قاعده خاصی پیروی نمی‏کند، امکان شناسایی آن‌ها در هنگام بروز رفتارهای خشن، در غالب موارد منتفی است. لذا مسئولیت‏، متوجه باشگاه‌‏ها خواهد شد.

خلأ بزرگ ماده 86، مربوط به مجازات مقرر در آن است. یکی از مجازات این ماده (علاوه بر جزای نقدی)، محرومیت از میزبانی یا محرومیت از حضور تماشاگران در ورزشگاه‌‏ها (برای یک یا چند بازی مشخص) است. پرواضح است که در دنیای امروز، عملکرد بسیاری از ورزشکاران و فوتبالیست‏‌ها تحت تأثیر حضور تماشاگران است؛ به‌نحوی‌که بسیاری از فوتبالیست‏‌ها تحت تأثیر جو ورزشگاه تلاش می‏کنند بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارند. جو ورزشگاه‏‌ها برای تضعیف عملکرد بازیکنان تیم رقیب نیز اثرات انکارناپذیری دارد. ازآنجایی‌که امتیاز میزبانی و در اختیار داشتن هواداران، برای یک باشگاه به‌ویژه باشگاه‌‏های پرطرفدار بسیار پراهمیت است، محرومیت آن‌ها از چنین امتیازی نیاز به تدابیر خاص و مصلحت سنجی دارد. لذا توسل به چنین مجازات انضباطی برای مقابله با رفتارهای خشونت‏‌آمیز، در ایران چندان شایع و رایج نیست.

همین عامل موجب شده است که کمیته انضباطی در اکثریت مواقع تنها باشگاه‏‌ها را جریمه نقدی کند و نتواند از تمامی ظرفیت‏های خود (ازجمله محروم کردن از حق میزبانی) استفاده کند. در بسیاری از موارد مشاهده می‏شود که کمیته انضباطی اگر هم حکم به محرومیت یک باشگاه از حضور تماشاگران در ورزشگاه خانگی بدهد، آن را تعلیق می‏‌نماید. همچنین تجربه نشان می‏دهد صرف جریمه نقدی یک باشگاه به علت رفتارهای خشن تماشاگرانش، بازدارندگی لازم را ندارد و از تکرار رفتارهای مشابه جلوگیری به عمل نمی‌‏آورد.

ازآنجایی‌که رفتار تماشاگران در برخی از مواقع بر یکی از عناوین مجرمانه مقرر در قوانین کیفری صدق می‏کند، این سؤال به ذهن متبادر می‏شود که آیا قواعد حقوق کیفری و احکام مقرر در قانون مجازات، در چنین مواردی اعمال می‏شوند؟

به نظر می‏رسد که بند (ث) ماده 158 قانون مجازات اسلامی که مقرر می‏کند: «عملیات ورزشی و حوادث ناشی از آن، مشروط بر این‌که سبب حوادث، نقض مقررات مربوط به آن ورزش نباشد و این مقررات هم مغایر موازین شرعی نباشد، قابل مجازات نیست.»، به‌هیچ‌عنوان بر رفتارهای خشونت‏‌آمیز تماشاگران صدق نمی‏کند و نمی‏توان از مصونیت و معافیت مقرر در این ماده برای چنین رفتارهایی استفاده نمود. ظاهر ماده نشان می‏دهد که منظور مقنن، اعمال و رفتارهای ورزشکاران است و نه تماشاگران. لذا اعمال و افعال خشونت‌‏آمیز تماشاگران رشته‌‏های ورزشی (حتی اگر چنین رفتارهایی در خود ورزشگاه‏ها و در حین یک مسابقه ورزشی رخ دهند) می‏بایست بر اساس عمومات حقوق کیفری و قانون مجازات، مورد رسیدگی و دادرسی قرار گیرد.

همان‌طور که پیش‌ازاین اشاره نمودیم، قاعده این است که اعمالی همچون منازعه، ایراد ضرب‌وجرح عمدی، تخریب اموال عمومی یا اموال دیگران و سایر رفتارهایی که از تماشاگران سر می‏زند و جرم محسوب می‏شوند، تحت حاکمیت قوانین کیفری قرار ‏گیرند؛ اما در عمل و در بسیاری از مواقع، این اتفاق رخ نمی‏دهد و دست مراجع قضایی برای اعمال ضوابط و احکام کیفری بسته است.

بر اساس آمار ناشی از پژوهش‏‌های متعدد ملی و بین‏‌المللی اکثریت تماشاگرانی که دست به اعمال خشونت‏‌آمیز و وندالیستی می‏زنند، افرادی کم‌درآمد، کم سن و سال (سن 9/83 درصد این افراد 25 سال و یا کمتر است)، بیکار (3/26 درصد این افراد، بیکار هستند) و کم‌سواد (8/75 درصد مرتکبان، دارای مدرک تحصیلی دیپلم و پایین‏تر) هستند، لذا دست حقوق کیفری و مراجع قضایی در محکومیت چنین افرادی باز نیست. بسیاری از محاکم قضایی، درجایی که خاطیان و مرتکبان رفتارهای خشونت‏‌آمیز در ورزشگاه‏‌ها شناسایی شوند (شناسایی این افراد به‌خودی‌خود امری بسیار دشوار و در اغلب موارد غیرممکن است)، با آن‌ها به خاطر سن کم، شرایط، جایگاه اجتماعی و وضع زندگی‌شان، با تسامح و تساهل برخورد می‏کنند.

چنین امری موجب شده است تا مراجع قضایی نیز همچون مراجع شبه قضایی نتوانند از تمام ظرفیت‏‌های خود استفاده کنند و نتوانند  رفتارهای وندالیسمی را ریشه‏‌کن کنند. بررسی ‏پرونده‌‏های دعاوی حوزه فوتبال نشان می‏دهد، در اکثر مواردی که رفتارهای تماشاگران قابل تطبیق بر یکی از عناوین مجرمانه باشد، دعوی در کمیته انضباطی بررسی می‏شود و در همان‌جا مختومه می‏شود و کمتر شاهد دخالت و ورود نهادهای قضایی در چنین مواردی هستیم.

برای جلوگیری از بروز رفتارهای وندالیستی در فوتبال چه تدابیری می‌توان اندیشید؟

ازآنجایی‌که برخورد با رفتارهای وندالیستی در فوتبال، به‌واسطه مواردی که پیش‌ازاین به آن اشاره شد (هم در سطح مراجع قضایی و هم مراجع شبه قضایی)، دشوار و بعضاً بی‏‌فایده است، بهترین راه، استفاده از سیاست‏های پیشگیرانه است.

پدیده وندالیسم

در کنار همه عوامل مذکور، عملکرد نیروی انتظامی مستقر در استادیوم‌‏ها نیز در کنترل و یا پیشگیری از بروز چنین رفتارهایی اثرگذار است. بعضاً نارضایتی از فضای سیاسی- اجتماعی حاکم بر جامعه نیز موجب رفتارهایی ازاین‌دست می‏‌شود؛ به این صورت که تماشاگران از فضای ورزشگاه‌‏ها استفاده می‏کنند و نارضایتی و اعتراض خود نسبت به وضعیت سیاسی- اجتماعی حاکم بر جامعه را در قالب رفتارهای خشونت‌آمیز نشان می‏دهند.

نمونه‏‌های تاریخی زیادی از بروز وندالیسم در دنیای فوتبال وجود دارد. برای مثال بازی تیم‏‌های پرسپولیس و پاس در سال 1360 که خسارت‏‌های فیزیکی بسیار بالایی را به دنبال داشت یا بازی میان ایران و کره شمالی در رقابت‏‌های مقدماتی جام ملت‏‌های آسیا سال 2003 نمونه‏‌هایی از آن هستند.

در بازی میان ایران و کره شمالی، در اثر پرتاب نارنجک‌های دست‌ساز، یکی از بازیکنان تیم کره آسیب دید. همین امر موجب محرومیت و جریمه سنگین فوتبال ایران شد. نمونه دیگر مربوط به بازی میان تیم‏‌های الا هلی و المصری از سری رقابت‏‌های لیگ مصر بود که در سال 2012 رخ داد. در این بازی 74 نفر از تماشاگران کشته یا زخمی شدند و به دنبال آن در کشور مصر سه روز عزای عمومی اعلام شد.

حال پس از روشن شدن مفهوم وندالیسم و حالت‏های بروز آن در دنیای فوتبال، به دنبال پاسخ به این سؤال هستیم که آیا نهادهای قضایی و شبه قضایی در مقابله با رفتارهای این‌چنینی قادر به استفاده از تمامی ظرفیت‏‌های خود هستند؟ آیا قوانین انضباطی فدراسیون فوتبال و نیز قوانین کیفری ایران، پاسخگوی تمامی چالش‏هایی که در رابطه با این پدیده ایجاد می‏‌شوند، هستند یا آن‌که در آن‌ها خلأ وجود دارد؟

برای پاسخ به این سؤال در ابتدا مقررات انضباطی فدراسیون فوتبال ایران را بررسی می‏کنیم و پس‌ازآن به سراغ قانون مجازات اسلامی می‏رویم تا به احکام مقررات فوق نسبت به وندالیسم (در دنیای فوتبال) آگاه شویم. پس از آگاهی از احکام مقرر در قوانین پیش‌گفته، می‏توان به این سؤال پاسخ داد که آیا احکام قانونی برای برخورد با رفتارهای وندالیستی کافی‏‌اند یا دچار خلأ‏ هستند.

ماده 86 آیین ‏نامه انضباطی فدراسیون فوتبال

این ماده تحت عنوان «نظم و امنیت مسابقات» نگارش شده است. سه بند مقرر در این ماده به‌صراحت به این نکته اشاره می‏کنند که باشگاه‏‌ها در قبال هرگونه اعمال و رفتارهای تماشاگرانشان (در درون و بیرون ورزشگاه و قبل، حین یا بعد از مسابقه) مسئول هستند؛ حتی اگر اثبات کنند که تقصیری نداشتند یا غفلتی در فرایند برگزاری یا سازمان‌دهی مسابقات نکردند. در این ماده به مجموعه‏‌ای از رفتارهای وندالیستی و خشونت‏‌آمیز اشاره‌شده است. رفتارهایی همچون ورود تماشاگران به زمین مسابقه، پرتاب اشیاء، آتش‌بازی با وسایل آتش‌بازی یا مشتعل کردن هر چیز دیگر یا پرتاب مواد محترقه، استعمال لیزر یا وسایل مشابه، انجام یک حرکت یا دادن شعار یا هر چیز دیگری که حاوی پیامی در ضدیت با روح ورزش باشد (همانند شعارهای سیاسی یا نژادپرستانه یا موهن یا تحریک‏آمیز و…)، اختلال در مراسم و آیین افتتاحیه یا اختتامیه مسابقه، استفاده از هرگونه شی‌ء برنده، مشمول ماده هستند و حسب مورد مشمول جریمه‌‏های نقدی و یا سایر مجازات مقرر در آیین‏نامه مذکور می‏شود.

به نظر می‏رسد رفتارهای فوق به تاسی از بند دوم ماده 16 آیین‏نامه انضباطی فیفا مصوب 2019 برشمرده شده‌‏اند. ماده 16 مصادیق رفتارهای وندالیستی را شامل موارد زیر می‏داند

  • هجوم یا تلاش برای هجوم به زمین بازی
  • پرتاب اشیاء
  • روشن کردن مواد آتش‏زا یا هر چیز دیگری
  • استفاده از لیزر یا چیزهای الکترونیکی شبیه به آن
  • استفاده از حرکات، کلمات، اشیا یا هر وسیله دیگری برای انتقال پیامی که برای یک رویداد ورزشی مناسب نیست، به‌ویژه پیام‏هایی که ماهیت سیاسی، ایدئولوژیکی، مذهبی یا توهین‏‌آمیز دارند.
  • خسارت زدن
  • ایجاد اختلال در سرودهای ملی
  • هر بی‏نظمی دیگری که در ورزشگاه یا اطراف آن مشاهده ‏شود.

ماده 86، مسئولیت را محدود به اشخاص حقیقی (تماشاگران) نکرده و آن را به اشخاص حقوقی (باشگاه‏ها) تسری داده است؛ چراکه اعلام می‏کند فارغ از مسئولیت شخصی تماشاگران خشن، باشگاه‏های آن‌ها دارای مسئولیت خواهند بود و می‏بایست متحمل مجازات مقرر در ماده شوند. این در حالی است که مسئول شناختن باشگاه‏‌ها به‌صورت مطلق به‌نوعی اجحاف در حق آن‌ها است. چه‌بسا هواداران تیم‏های مختلف از این مقررات سوءاستفاده کنند و در قالب و پوشش هواداران تیم رقیب، اقدام به رفتارهای مخرب و آشوبگرانه بکنند تا به‌این‌ترتیب باشگاه‏هایی را که رقیب تیم‏های محبوبشان محسوب می‏شوند با محکومیت و محرومیت مواجه سازند. بهتر بود تسری مسئولیت تماشاگران به باشگاه‌‏ها در حالتی انجام شود که اشخاص حقیقی مرتکب، شناسایی نشوند؛ نه آن‌که این مسئولیت به‌صورت مطلق برای باشگاه‏ها ایجاد شود. ازآنجایی‌که در ایران از تماشاگران هنگام ورود به ورزشگاه‏‌ها، اسناد هویتی درخواست نمی‏‌شود و نحوه نشستن تماشاگران بر روی صندلی‏‌ها از قاعده خاصی پیروی نمی‏کند، امکان شناسایی آن‌ها در هنگام بروز رفتارهای خشن، در غالب موارد منتفی است. لذا مسئولیت‏، متوجه باشگاه‌‏ها خواهد شد.

خلأ بزرگ ماده 86، مربوط به مجازات مقرر در آن است. یکی از مجازات این ماده (علاوه بر جزای نقدی)، محرومیت از میزبانی یا محرومیت از حضور تماشاگران در ورزشگاه‌‏ها (برای یک یا چند بازی مشخص) است. پرواضح است که در دنیای امروز، عملکرد بسیاری از ورزشکاران و فوتبالیست‏‌ها تحت تأثیر حضور تماشاگران است؛ به‌نحوی‌که بسیاری از فوتبالیست‏‌ها تحت تأثیر جو ورزشگاه تلاش می‏کنند بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارند. جو ورزشگاه‏‌ها برای تضعیف عملکرد بازیکنان تیم رقیب نیز اثرات انکارناپذیری دارد. ازآنجایی‌که امتیاز میزبانی و در اختیار داشتن هواداران، برای یک باشگاه به‌ویژه باشگاه‌‏های پرطرفدار بسیار پراهمیت است، محرومیت آن‌ها از چنین امتیازی نیاز به تدابیر خاص و مصلحت سنجی دارد. لذا توسل به چنین مجازات انضباطی برای مقابله با رفتارهای خشونت‏‌آمیز، در ایران چندان شایع و رایج نیست.

همین عامل موجب شده است که کمیته انضباطی در اکثریت مواقع تنها باشگاه‏‌ها را جریمه نقدی کند و نتواند از تمامی ظرفیت‏های خود (ازجمله محروم کردن از حق میزبانی) استفاده کند. در بسیاری از موارد مشاهده می‏شود که کمیته انضباطی اگر هم حکم به محرومیت یک باشگاه از حضور تماشاگران در ورزشگاه خانگی بدهد، آن را تعلیق می‏‌نماید. همچنین تجربه نشان می‏دهد صرف جریمه نقدی یک باشگاه به علت رفتارهای خشن تماشاگرانش، بازدارندگی لازم را ندارد و از تکرار رفتارهای مشابه جلوگیری به عمل نمی‌‏آورد.

ازآنجایی‌که رفتار تماشاگران در برخی از مواقع بر یکی از عناوین مجرمانه مقرر در قوانین کیفری صدق می‏کند، این سؤال به ذهن متبادر می‏شود که آیا قواعد حقوق کیفری و احکام مقرر در قانون مجازات، در چنین مواردی اعمال می‏شوند؟

به نظر می‏رسد که بند (ث) ماده 158 قانون مجازات اسلامی که مقرر می‏کند: «عملیات ورزشی و حوادث ناشی از آن، مشروط بر این‌که سبب حوادث، نقض مقررات مربوط به آن ورزش نباشد و این مقررات هم مغایر موازین شرعی نباشد، قابل مجازات نیست.»، به‌هیچ‌عنوان بر رفتارهای خشونت‏‌آمیز تماشاگران صدق نمی‏کند و نمی‏توان از مصونیت و معافیت مقرر در این ماده برای چنین رفتارهایی استفاده نمود. ظاهر ماده نشان می‏دهد که منظور مقنن، اعمال و رفتارهای ورزشکاران است و نه تماشاگران. لذا اعمال و افعال خشونت‌‏آمیز تماشاگران رشته‌‏های ورزشی (حتی اگر چنین رفتارهایی در خود ورزشگاه‏ها و در حین یک مسابقه ورزشی رخ دهند) می‏بایست بر اساس عمومات حقوق کیفری و قانون مجازات، مورد رسیدگی و دادرسی قرار گیرد.

همان‌طور که پیش‌ازاین اشاره نمودیم، قاعده این است که اعمالی همچون منازعه، ایراد ضرب‌وجرح عمدی، تخریب اموال عمومی یا اموال دیگران و سایر رفتارهایی که از تماشاگران سر می‏زند و جرم محسوب می‏شوند، تحت حاکمیت قوانین کیفری قرار ‏گیرند؛ اما در عمل و در بسیاری از مواقع، این اتفاق رخ نمی‏دهد و دست مراجع قضایی برای اعمال ضوابط و احکام کیفری بسته است.

بر اساس آمار ناشی از پژوهش‏‌های متعدد ملی و بین‏‌المللی اکثریت تماشاگرانی که دست به اعمال خشونت‏‌آمیز و وندالیستی می‏زنند، افرادی کم‌درآمد، کم سن و سال (سن 9/83 درصد این افراد 25 سال و یا کمتر است)، بیکار (3/26 درصد این افراد، بیکار هستند) و کم‌سواد (8/75 درصد مرتکبان، دارای مدرک تحصیلی دیپلم و پایین‏تر) هستند، لذا دست حقوق کیفری و مراجع قضایی در محکومیت چنین افرادی باز نیست. بسیاری از محاکم قضایی، درجایی که خاطیان و مرتکبان رفتارهای خشونت‏‌آمیز در ورزشگاه‏‌ها شناسایی شوند (شناسایی این افراد به‌خودی‌خود امری بسیار دشوار و در اغلب موارد غیرممکن است)، با آن‌ها به خاطر سن کم، شرایط، جایگاه اجتماعی و وضع زندگی‌شان، با تسامح و تساهل برخورد می‏کنند.

چنین امری موجب شده است تا مراجع قضایی نیز همچون مراجع شبه قضایی نتوانند از تمام ظرفیت‏‌های خود استفاده کنند و نتوانند  رفتارهای وندالیسمی را ریشه‏‌کن کنند. بررسی ‏پرونده‌‏های دعاوی حوزه فوتبال نشان می‏دهد، در اکثر مواردی که رفتارهای تماشاگران قابل تطبیق بر یکی از عناوین مجرمانه باشد، دعوی در کمیته انضباطی بررسی می‏شود و در همان‌جا مختومه می‏شود و کمتر شاهد دخالت و ورود نهادهای قضایی در چنین مواردی هستیم.

برای جلوگیری از بروز رفتارهای وندالیستی در فوتبال چه تدابیری می‌توان اندیشید؟

ازآنجایی‌که برخورد با رفتارهای وندالیستی در فوتبال، به‌واسطه مواردی که پیش‌ازاین به آن اشاره شد دشوار و بعضاً بی‏‌فایده است، بهترین راه، استفاده از سیاست‏های پیشگیرانه است اما با این وجود از بروز اینگونه رفتارها نمیتوان جلوگیری کرد.

از این رو چنانچه در حوزه ورزشی خود، با پدیده وندالیسوم مواجه شدید، بهترین کار پیگیری از طریق مراجع قضایی بوده تا این مسئله از طریق قانون حل و فصل شود. موسسه حقوقی دادیستا از جمله موسسات حقوقی بوده که در زمینه برطرف کردن مسائل حقوقی ورزشی نیز فعالیت می نماید. دادیستا از بهترین موکلان و متخصصان حقوقی در حوزه ورزش استفاده کرده تا مشکلات شما عزیزان را برطرف نماید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

درخواست خدمات

سوالات متداول

پدیده وندالیسم به چه معناست؟
وندالیسم در لغت به معنای خراب کردن و ویران کردن است و در اصطلاح به معنای تخریب کنترل نشده اشیا و آثار فرهنگیِ ارزشمند و یا اموال عمومی است. این رفتار نوعی ناهنجاری و یا انحراف اجتماعی است که از برخی فشارها، ناملایمات، تبعیض‏‌ها یا شکست‏‌ها ناشی می‏‌شود.
علل بروز پدیده وندالیسم در فوتبال چیست؟
در خصوص علل بروز پدیده وندالیسم در تماشاگران فوتبال نظریات گوناگونی بیان شد. به نظر می‏رسد چنین رفتارهایی عمدتا ناشی از عواملی همچون اشتباهات داوری، تعصبات بی‏‌مورد، اختلالات شخصیتی، تحریک بازیکنان و مربیان، عدم دستیابی باشگاه مورد علاقه به نتیجه مطلوب، عدم رضایت از امکانات رفاهی مجموعه ورزشی، تحریکات و حواشی رسانه‏ای و یا حتی الگوبرداری از رفتارهای تماشاگران کشورهای دیگر باشد.
برای جلوگیری از بروز رفتارهای وندالیستی در فوتبال چه تدابیری میتوان اندیشید؟
امکان بازبینی آن دسته از حوادث بحث برانگیزی که هواداران و تماشاگران آن را تبعیض‏‌آمیز محسوب می‏کنند (برای مثال فناوری VAR یکی از همان تدابیری است که فیفا برای این منظور طراحی کرده است و ضروریست ایران نیز هر چه سریع‏تر خود را مجهز به آن نماید)، استفاده از دوربین‌‏های مدار بسته و نصب تابلوهایی که اشاره به وجود چنین دوربین‏هایی می‏نمایند؛ این امر موجب می‏شود که تماشاگران احساس کنند اعمال و رفتار آنها تحت نظارت قرار می‏گیرد، تربیت نیروی انتظامی متخصص که برای کنترل رفتارهای جمعی خشن تماشاگران، آموزش دیده باشند، طراحی سیستم‏‌های هوشمند فروش بلیط (بلیط فروشی الکترونیکی) و فراهم کردن زیر ساخت‏‌هایی که در اثر آن هر تماشاگری بر روی همان صندلی بنشیند که در زمان خرید بلیت انتخاب نموده است و... از جمله این تدابیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *