جستجو
Close this search box.

نحوه پیگیری و ثبت سفارش واردات کالا در گمرک

مطالب مرتبط

فهرست مطالب

Goods import order

ثبت سفارش واردات کالا یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مراحلی است که هر واردکننده کالایی به کشور باید اطلاعات لازم در خصوص آن را در اختیار داشته باشد. این مرحله به‌منظور وارد کردن محصولات یا کالاهای مختلف به کشور انجام می‌شود. ثبت سفارش وارد کردن کالاها دارای مراحل مختلف و گاهی دشوار است. این امر موجب گیج شدن صادرکنندگان می شود. ازاین‌رو در این مقاله قصد داریم تا هر آنچه را که در این مورد نیاز است بدانید به شما آموزش دهیم.

آشنایی با ثبت سفارش واردات کالا

افرادی که در زمینه تجارت و واردات کالا فعالیت دارند، موظف هستند تا مراحلی را پشت سر بگذارند تا کالاهای وارداتی آن‌ها به کشور، جنبه‌ای قانونی پیدا کند. ازاین‌رو نه‌تنها کالاهای قانونی را به کشور وارد کرده‌اند؛ بلکه از پرداخت جریمه و مجازات نیز معاف خواهند شد. ازاین‌رو می‌توان چنین استنباط کرد که منظور از ثبت سفارش واردات کالا مجموعه اقداماتی است که تاجران برای قانونی کردن واردات کالاهای خود به کشور انجام می‌دهند.

برای مثال تاجران موظف هستند تا سند و مجوزهای لازم را از وزارت بازرگانی کشور دریافت کنند. در سال‌های نه‌چندان دور، برای دریافت مجوز ثبت سفارش وارد کردن کالاها، بازرگانان مجبور بودند که به‌صورت حضوری در یکی از شعبه‌های سازمان توسعه تجارت حاضر شده و مدارک و اسناد مورد نیاز را ارائه کنند تا موفق به ترخیص کالا از گمرک شوند؛ اما در سال‌های گذشته تدابیری اندیشه شده است که طبق آن این مراحل به‌صورت کاملاً الکترونیکی و به کمک سامانه اینترنتی انجام خواهد شد.

ثبت سفارش واردات کالا

آشنایی با سامانه جامع تجارت

همان اندازه که اخذ کارت بازرگانی برای انجام صادرات و واردات کالاها به کشور اهمیت دارد، ثبت سفارش واردات کالا نیز حائز اهمیت است. امروزه برای ثبت چنین سفارشی از سامانه اینترنتی مخصوصی رونمایی شده است که بسیاری از مشکلات سر راه متقاضیان را از میان بر خواهد داشت. این سامانه که به نام سامانه جامع تجارت شناخته می‌شود، امکان ثبت سفارش برای کالاهای وارداتی را فراهم کرده است.

تمامی افرادی که قصد دارند کالایی را به کشور وارد کنند، باید در ابتدا به این وب‌سایت مراجعه کرده و بعد از ثبت‌نام، کالای وارداتی خودشان را ثبت سفارش کنند. البته باید اشاره کرد که ثبت سفارش واردات کالا تنها یکی از جمله خدمات این سامانه بوده است و به کمک سامانه جامع تجارت می‌توان نسبت به دریافت شناسه کالا، خدمات عمومی، پاسخگویی به سؤالات و … اقدام کرد. این سامانه از سال 1397 در اختیار کاربران قرار دارد.

مراحل ثبت سفارش واردات کالا از طریق سامانه جامع تجارت

حال که با سامانه جامع تجارت و نقش مهم آن در ثبت سفارش کالاهای وارداتی آشنا شدید، نیاز است تا به‌خوبی مراحل ثبت سفارش واردات کالا از طریق این سامانه را هم یاد بگیرید. درصورتی‌که با این مراحل به‌خوبی آشنا نباشید، نمی‌توانید ثبت سفارش خود را با موفقیت به پایان رسانده و با خطاهای مختلفی روبه‌رو خواهید شد.

آموزش ثبت سفارش در سایت سامانه جامع تجارت

  • ابتدا به سامانه جامع تجارت مراجعه کنید. روی گزینه ورود کلیک کرده و نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. درصورتی‌که در این سامانه ثبت‌نام نکرده باشید، نیاز است تا در ابتدا ثبت‌نام خود را تکمیل کنید.
  • برای ثبت سفارش واردات کالا، باید در قسمت چپ و بالای صفحه بر روی گزینه «نقش جاری» کلیک کرده و سپس گزینه بازرگان حقوقی را انتخاب کنید. حال از سمت راست صفحه و از فیلد عملیات پایه، بر روی گزینه مدیریت پرونده کلیک کنید.
  • بر روی گزینه جدید کلیک کنید تا راه برای ثبت سفارش جدید برای شما هموار شود.
  • در صفحه جدید باید اطلاعات پیش‌فاکتور خود را به‌صورت کامل وارد کنید. بعد از انتخاب شناسه فروشنده خارجی، به مرحله بعد وارد شوید.
  • در صفحه جدید، تمامی اطلاعات فروشنده خارجی را وارد کنید. درصورتی‌که اطلاعات فروشنده در سیستم ثبت نشده باشد، نیاز است تا بعد از انتخاب «تجارت خارجی» جهت اخذ شناسه برای فروشنده خارجی مدنظر خود، اقدام کنید.
  • باید تمامی موارد مذکور در قرارداد حمل‌ونقل خود را در وارد کنید.
  • در صفحه بعدی، اطلاعاتی در خصوص نحوه حمل نمایش داده می‌شود.
  • در این قسمت نیاز است تا اطلاعات بانکی و مالی خودتان را وارد کنید. این اطلاعات می‌تواند در خصوص میزان مبلغ پیش‌فاکتور، میزان تخفیف، هزینه‌های حمل‌ونقل و … باشد.
  • حال در صفحه جدید به شما اجازه داده می‌شود تا نسبت به ثبت سفارش واردات کالا، اقدام کنید.
  • بعد از پرداخت کارمزد کالا، به شما یک کد 8 رقمی داده می‌شود.به کمک این کد می‌توانید پیگیری‌های کالاهای ثبت‌شده خود را انجام دهید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت

درصورتی‌که متقاضیان قصد داشته باشند تا مراحل مختلف ثبت کالاهای وارداتی را تکمیل کنند، نیاز است تا در خصوص مدارک مورد نیاز این کار نیز اطلاعاتی کسب کنند. طی کردن مراحل ثبت سفارش کالاهای وارداتی، منوط به در اختیار داشتن مدارک مورد نیاز آن‌ها است. از این مدارک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارت بازرگانی
  • تمامی اسناد و مدارکی که دال بر قانونی بودن ورود کالاها به کشور است.
  • دریافت مجوزهای لازم از مراجع مورد نیاز (جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، انرژی اتمی و …) به جهت جلوگیری از ورود کالای قاچاق
  • ارائه اصل و کپی پروفرما
  • ارائه اوراق ثبت سفارش
  • پیش‌فاکتور
  • کاتالوگ یا بروشور برای معرفی کالا

ثبت سفارش واردات کالا

هزینه‌های ثبت سفارش واردات کالا

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های تاجران و بازرگانان در خصوص ثبت سفارش واردات کالا، هزینه‌های انجام این کار است. همان‌طور که در قسمت قبل نیز اشاره کردیم، آخرین مرحله ثبت سفارش کالاهای وارداتی، پرداخت کارمزد آن کالا است. درصورتی‌که این کارمزد پرداخت نشود، مراحل ثبت سفارش تکمیل نخواهد شد.

سؤالی که برای اکثر افراد پیش می‌آید این است که این هزینه چقدر خواهد بود؟ در پاسخ باید اشاره کرد که هزینه ثبت سفارش وارد کردن کالا و یا کارمزد، برابر با نیم درصد از ارزش کل کالاها است. برای محاسبه این مقدار از فرمول زیر استفاده می شود:

(مبلغ ارز ذکرشده در کل پیش‌فاکتور × نرخ ارز) ÷ 2000 = مبلغ کارمزد دریافتی از بازرگان

نتیجه‌گیری

یکی از مهم‌ترین مراحلی که پیش روی واردکنندگان کالا به کشور قرار دارد، ثبت سفارش واردات کالا است. این مرحله علاوه بر قانونی کردن وجه واردات کالا، از جریمه شدن تاجران نیز جلوگیری خواهد کرد. در گذشته برای ثبت سفارش کالاهای وارداتی باید به یکی از دفاتر سازمان توسعه تجارت مراجعه می‌کردند؛ اما امروزه برای انجام این کار، می‌توان به سامانه جامع تجارت مراجعه کرد و بعد از ثبت‌نام، مراحل ثبت سفارش کالاهای وارداتی را انجام داد. میزان کارمزد دریافتی برای انجام این کار نیز نیم درصد از ارزش کالا است.

البته در صورت بروز هرگونه مشکلی، شما مجاز به شکایت از گمرک به دیوان عدالت اداری نیز هستید تا حق خود را در این موارد بدست آورید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

درخواست خدمات

سوالات متداول

سامانه‌ای که در آن می‌توان ثبت سفارش کالا را انجام داد، کدام سامانه است؟
برای ثبت سفارش کالاهای وارداتی باید به سامانه جامع تجارت به نشانی www.ntsw.ir مراجعه کنید.
هزینه ثبت سفارش واردات کالا چقدر خواهد بود؟
هزینه ثبت سفارش کالاهای وارداتی برای همه کالا یکسان بوده و برابر با نیم درصد از ارزش کل آن‌ها است.
مدارک لازم جهت انجام ثبت سفارش کالا، چه مدارکی است؟
کارت بازرگانی، کد ثبت سفارش، پیش‌فاکتور، اوراق ثبت سفارش، مجوزهای قانونی واردات و کاتالوگ محصول از اصلی‌ترین مدارکی هستند که برای ثبت سفارش کالا نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *