جستجو
Close this search box.

20 قانون زندگی آپارتمان نشینی که باید رعایت کنید!

مطالب مرتبط

فهرست مطالب

قوانین آپارتمان نشینی امروزه از مسائلی است که آموزش آن باید جدی گرفته شود. با گسترش زندگی شهری اغلب افراد در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند و از این رو آشنایی با مواردی مانند قانون تملک آپارتمان‌ها و حقوق آپارتمان نشینی ضروری است.

ما در این مقاله به بررسی فرهنگ آپارتمان نشینی و هر آنچه که باید درباره آن بدانید پرداخته‌ایم.

منظور از فرهنگ آپارتمان نشینی چیست؟

به مجموعه‌ای از قوانین و آدابی که برای سکونت در یک آپارتمان تعیین می‌شود و ساکنین ملزم به رعایت آن هستند فرهنگ آپارتمان نشینی می‌گویند. با کمک قوانین آپارتمان نشینی افراد می‌توانند در آسایش زندگی کنند و به حقوق آپارتمان نشینی خود دست پیدا کرده و حقوق دیگران را نیز رعایت نمایند.

برای مثال صحبت کردن با صدای بلند، پخش موزیک با صدای بلند، انجام تعمیرات پر سر و صدا و مواردی از این دست از نمونه‌هایی هستند که در آپارتمان‌ها مشکل ایجاد کرده و آسایش سایرین را مختل می‌کند. انجام همین کارها شاید در خانه‌های ویلایی مشکلی نداشت اما نحوه طراحی و ساخت یک آپارتمان به گونه‌ای است که فضاها کوچک هستند، دیوارها ضخامت کمی دارند و هر واحد در کنار یا روبه‌روی واحد دیگر است‌ و از این رو سر و صداهای بلند برای دیگران مزاحمت ایجاد می‌کند.

مهم‌ترین قوانین آپارتمان نشینی

قانون‌هایی که در آپارتمان‌ها وضع می‌شوند توسط مدیر ساختمان و با همفکری و تأیید سایرین است. این قانون ممکن است در هر ساختمان متفاوت باشد و الزاماً در همه جا یکسان نیست. برای مثال قوانین مربوط به خدمات مشترک و شارژ ساختمان با همفکری ساکنین تعیین می‌شود و یا مواردی مانند نگهداری از حیوان خانگی ممکن است در یک ساختمان ممنوع و در جایی دیگر بلامانع باشد.

قوانین آپارتمان نشینی

ما در اینجا به 20 مورد از مهمترین و اساسی‌ترین قوانین آپارتمان نشینی پرداخته‌ایم.

  1. پرداخت کردن شارژ ساختمان

شارژ ساختمان پولی است که ساکنین هر ماه به مدیر ساختمان پرداخت می‌کنند تا هزینه خدمات مشترک مانند روشنایی بخش‌های مختلف عمومی مانند پارکینگ، راه‌پله و راهرو و یا تعمیرات عمومی همچون رنگ کردن فضای عمومی، سرویس آسانسورها، حقوق سرایدار و غیره را بپردازد. پرداخت به موقع این شارژ از مهم‌ترین قوانینی است که ساکنین باید آن را رعایت کنند.

  1. عدم ایجاد سر و صدا زیاد

آپارتمان یک فضا برای زندگی تعداد زیادی از افراد است و از این رو ایجاد سر و صدای زیاد سبب سلب آسایش خانواده‌ها می‌شود‌. طبق ماده 59 قانون آپارتمان‌نشینی، ایجاد سر و صدا و مزاحمت برای همسایه ممنوع است. صحبت کردن با صدای بلند و یا ایجاد صدا در ساعت استراحت یعنی ساعت 13 الی 16 بعدازظهر و 21 شب تا 8 صبح روز بعد نقض قانون آپارتمان نشینی است.

  1. جابه‌جایی و نگهداری اصولی زباله‌ها

بو بد زباله می‌تواند سبب آزار و اذیت همسایه‌ها و دیگر ساکنین شود. از این رو بهتر است ساعت بیرون بردن زباله را به یاد داشته باشید و همچنین در حین جابه‌جایی و بیرون بردن آشغال‌ها از بسته بودن درب کیسه و سوراخ نبود آن مطمئن شوید.

  1. نگهداری حیوانات خانگی در محیط عمومی

افراد نمی‌توانند حیوانات خانگی خود را در محیط مشترک و مشاعات ساختمان نگهداری کنند. نگهداری این حیوانات در بخش‌های شخصی و واحد خود افراد مجاز است.

  1. عدم استفاده از آب و برق مشاع به شکل اختصاصی

از جمله قوانین آپارتمان نشینی این است که افراد نمی‌توانند از آب و برق مشاع به شکل اختصاصی استفاده کنند و برای مثال نمی‌توانند از آب مشاع برای شستن ماشین بهره بگیرند.

  1. پرداخت هزینه‌های مشترک

برای تعمیر هر گونه خرابی در قسمت مشاعات، تمامی افراد باید هزینه پرداخت کنند و پول کل تعمیرات باید به شکل مساوی تقسیم شود. اگر فردی احساس کند که پول بیشتری پرداخت کرده است می‌تواند این موضوع را مطرح کند.

  1. پرداختن هزینه خرابی

خرابی‌هایی مانند گرفتگی لوله یا آب دادن سقف از مواردی هستند که هزینه آن به عهده طبقه بالایی است. واحد طبقه بالایی موظف است هزینه این تعمیرات را بپردازد و این از مهم‌ترین قوانین آپارتمان نشینی است.

  1. عدم تغییر دادن نما

افراد اجازه تغییر نمای ساختمان برای مواردی مانند ایجاد شومینه را ندارند. انجام این تغییرات تنها با تأیید و اجازه ممکن است‌‌.

قوانین آپارتمان نشینی

  1. برخورداری از پارکینگ اختصاصی با ذکر در قولنامه

اگر در قولنامه برای شما پارکینگ اختصاصی ذکر شده است دیگران حق استفاده ندارند حتی اگر خالی باشد.

  1. برخورداری از پارکینگ مشاع

پارکینگ مشاع باید به صورت مشترک استفاده شود و کسی حق تصرف شخصی ندارد یا نمی‌تواند آن را اجاره دهد.

  1. پرداخت اجاره پارکینگ اختصاصی

یکی از قوانین آپارتمان نشینی این است که اگر فردی از پارکینگ اختصاصی شخص دیگری استفاده کند باید اجاره آن را بپردازد.

  1. حفظ نظافت

همه برای حفظ نظافت مشاعات ساختمان مسئول هستند و باید برای تمیزی محیط بکوشند.

  1. عدم حمل بار با آسانسور

افراد حق ندارند از آسانسور برای جابه‌جایی بار استفاده کنند و در صورت استفاده و خرابی باید هزینه تعمیر را بپردازند.

  1. مراقبت از پشت بام

قرار دادن اجسام تیز و آسیب‌زا بر روی بام ممنوع است و در صورت خرابی افراد باید هزینه تعمیرات را بپردازند.

  1. پرداخت خسارات شخصی

خساراتی که توسط واحدها ایجاد می‌شود باید توسط خود آن افراد تعمیر شود و این هزینه‌ها از پول شارژ آپارتمان کم نخواهد شد.

  1. تعمیرات ساختمان

تعمیرات ساختمان بخشی از حق شارژ محسوب نمی‌شود.

  1. رعایت اصول برگزاری مهمانی

سر و صدای مهمانی حداکثر تا 12 شب مجاز است و مراسم بدرقه نیز باید در داخل واحد انجام شود؛ بنابراین افراد نباید با بدرقه کردن مهمان‌ها در راه‌پله و آسانسور ایجاد سر و صدا کرده و سبب آزار همسایه‌ها شوند‌.

  1. تغییر نما

تغییر در نمای ساختمان مانند بالکن باید با اجازه و مجوز انجام شود.

  1. رعایت زیبایی نما

بند رخت یا کولر که از نما بیرون بزند جایز نیست مگر با اجازه از مدیر ساختمان. این نوع موارد سبب زشت شدن نما و در نتیجه شهر می‌شوند.

  1. قفل کردن درب

ساختمان‌هایی که فاقد نگهبان هستند باید شب‌ها درب را قفل کنند.

قوانین آپارتمان نشینی

آیا همسایه آزاری جرم است؟

پاسخ به این سؤال قطعاً بله است. ایجاد مزاحمت برای همسایه در کنار اینکه سبب آزار آنها می‌شود، نقض قوانین آپارتمان نشینی نیز بوده و یک جرم محسوب می‌شود. در اینجا به برخی از این موارد که سبب آزار افراد می‌شود و جرم هستند اشاره کرده‌ایم‌. البته گفتنی است که همسایه آزاری به این موارد محدود نمی‌شود و ممکن است با تشخیص قاضی رفتارهای دیگر نیز جرم محسوب شوند.

  • عدم رعایت بهداشت عمومی
  • ایجاد سر و صدا
  • ایجاد مزاحمت توسط حیوان خانگی
  • تعمیر در ساعات استراحت و نامتعارف
  • مسائل مرتبط با پارکینگ
  • مزاحمت در بخش‌های مشترک آپارتمان

مطابق با ماده 132 قانون مدنی: «کسی نمی‌تواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم تضرر همسایه شود مگر تصرفی که به قدر متعارف و برای رفع حاجت یا رفع ضرر از خود باشد.»

بنابراین یک فرد نمی‌تواند با بهانه‌هایی مانند استفاده از حق خود، حقوق دیگران را ضایع کرده و سبب آزار آنها شود.

در ماده 3 قانون تملک آپارتمان‌ها بیان شده است که: «گذاردن میز و صندلی و هر نوع اشیای دیگر و همچنین نگهداری حیوانات در قسمت‌های مشترک ممنوع است.»

بنابراین برای نگهداری حیوانات در یک ساختمان باید توجه شود ‌که:

  1. برای افراد و دیگر واحدها مزاحمت ایجاد ننماید.
  2. از نظر بهداشتی سبب بیماری نشود.

همچنین گفتنی است که جرم همسایه آزاری دارای مجازات نیز می‌باشد. بر طبق ماده 618 قانون مجازات اسلامی: «هرکس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب و کار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال و تا (74) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

قوانین آپارتمان نشینی

قوانین آپارتمان نشینی و مشاوره حقوقی

آشنایی با حقوق آپارتمان نشینی سبب می‌شود که بتوانید زندگی آسوده‌تری داشته باشید. دانستن قوانین و استفاده از مشاوره ملکی و حقوقی وکلا به شما کمک خواهد کرد تا حق و حقوق خود را بشناسید و در برابر آزار و اذیت دیگران که آرامش شما را مختل می‌کند سکوت نکنید‌.

هر چند شاید در ابتدا مشکلات موجود در یک آپارتمان و همسایه آزاری چندان مهم به نظر نرسد اما همین موضوع می‌تواند اوقات شما را تلخ کرده و زندگی راحت را از شما بگیرد. با استفاده از موسسه حقوقی دادیستا می‌توانید از وکلا و مشاورین حرفه‌ای و متخصص کمک بگیرید. با کمک خدمات حقوقی دادیستا برای هر مشکلی که دارید از مشکلات موجود در یک آپارتمان تا شکایت برای سابقه بیمه و یا هر کار حقوقی‌ای،  به صورت قانونی اقدام کنید.

سخن پایانی

قوانین بایدها و نبایدهایی هستند که به ما کمک می‌کنند در صلح و آرامش کنار یکدیگر زندگی کنیم و حقوق یکدیگر را نقض ننماییم. قوانین آپارتمان نشینی نیز برای داشتن زندگی آسوده در یک ساختمان ضروری است و رعایت آن نیز برای هر یک از ساکنین الزامی می‌باشد. با شناخت حقوق خود و رعایت قوانین می‌توانیم زندگی‌ای به دور از جنجال را تجربه کنیم‌.

‫3.8/5 ‏‫(4 نظر)‬

درخواست خدمات

سوالات متداول

عدم رعایت چه مواردی نقض قوانین آپارتمان نشینی محسوب می‌شوند؟
عدم پرداخت شارژ ساختمان، ایجاد سروصدا، نگهداری از حیوانات خانگی در محیط عمومی، تغییر نما ساختمان و موارد دیگری که در این مقاله به آنها پرداخته شد، نقض قوانین آپارتمان نشینی می‌باشند.
در چه ساعاتی از شبانه روز، ایجاد سروصدا نقض قوانین آپارتمان نشینی است؟
طبق ماده 59 قانون آپارتمان‌نشینی، ایجاد سر و صدا و مزاحمت برای همسایه ممنوع است. صحبت کردن با صدای بلند و یا ایجاد صدا در ساعت استراحت یعنی ساعت 13 الی 16 بعدازظهر و 21 شب تا 8 صبح روز بعد نقض قانون آپارتمان نشینی است.
مجازات جرم همسایه آزاری چیست؟
جرم همسایه آزاری دارای مجازات نیز می‌باشد. بر طبق ماده 618 قانون مجازات اسلامی: «هرکس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب و کار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال و تا (74) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *