جستجو
Close this search box.

آیا امکان حذف نام همسر از شناسنامه وجود دارد؟

مطالب مرتبط

فهرست مطالب

Remove spouse's name

بسیاری از مردان و زنانی که طلاق گرفته‌اند نگران حذف نام همسر از شناسنامه خود هستند و می‌خواهند شناسنامه آن‌ها فاقد نام همسر سابق، طلاق و ازدواج قبلی باشد. کلیه فرایند ازدواج و طلاق یا فوت زن یا شوهر، پایان نکاح و فسخ نکاح باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود ولی در شناسنامه به شرح زیر درج می‌شود:

آخرین ازدواج و طلاق یا مدت جدایی و در صورت تعدد زوجات، تعداد ازدواج مشروع در رونوشت شناسنامه مرد و زن قید می‌شود. طلاق و عدم ازدواج ترتیب اثر داده نخواهد شد. فقط زن و شوهرهایی که پس از طلاق دیگر درگیر نیستند، مجازند نام همسر قبلی و همچنین ازدواج و طلاق مرتبط را از شناسنامه المثنی حذف کنند.

اما سازمان ثبت احوال به‌منظور اعمال ماده‌قانونی فوق‌الذکر که شامل زن و مرد می‌باشد طی نامه 4320/1 مورخ 14/10/1370 فقط در رونوشت شناسنامه زن چنانچه باکره باشد، ازدواج و طلاق سابق را حذف می‌کرد و اگر زوج به دلیل تعویض شناسنامه به دادگاه مراجعه می‌کرد، درخواست وی رد می‌شد.

اما به‌موجب رأی هیئت عمومی 183 مورخ 6/10/81 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، این قسمت از نامه لغو شد.

رأی هیئت عمومی دادگاه به این شرح است: «حکم مقرر در قسمت آخر ماده 33 قانون ثبت احوال کشور که علیرغم عمومیت و تطبیق حکم تقنینی، شامل نکاح غیر منقضی نمی‌شود. طلاق در المثنی شناسنامه زوجین، بدین ترتیب مفاد بخشنامه شماره 4320/1 مورخ 1370 14/10/10 سازمان ثبت احوال کشور که مصوبه قانون‌گذار مبنی بر عدم درج نکاح و طلاق بلامعارض به‌طور کامل در رونوشت شناسنامه زوجه را پذیرفته و درنتیجه شمول قانون را محدود کرده است.»

حذف نام همسر از شناسنامه

دلایل حذف نام همسر سابق از شناسنامه

ازدواج مهم‌ترین و زیباترین اتفاقی است که هر فردی در زندگی خود دارد؛ اما باگذشت زمان و یا به دلیل عدم تفاهم و وجود برخی مشکلات ریزودرشت منجر به جدایی دو نفر و یا جدایی براثر فوت می‌شود. در این میان وجود نام همسر در شناسنامه می‌تواند خاطرات دردناکی را برای شما زنده کند. حتی برای درخواست کار و … کپی شناسنامه از صفحه اول و دوم الزامی است. شاید مطلوب نباشد که همه از ازدواجی که منجر به طلاق شده است آگاه باشند. درنتیجه برخی نام همسر خود را از شناسنامه حذف می‌کنند.

شرایط حذف اسم همسر (زن) از شناسنامه مرد

طبق ماده 33 قانون ثبت احوال مرد می‌تواند نام زن خود را از شناسنامه حذف کند. این موضوع دو صورت دارد:

  • طلاق از همسر: در صورت ازدواج مجدد و ثبت‌نام رسمی، مرد می‌تواند تقاضای تغییر شناسنامه و حذف نام همسر سابقش را داشته باشد. این کار ازنظر انسانی نیز صحیح است، زیرا فرض بر این است که زن دوم از ازدواج شوهر خود آگاه است.
  • فوت همسر: در صورت فوت همسر، مرد در ازدواج مجدد می‌تواند از ادارات ثبت احوال یا پیشخوان درخواست کند نام همسر سابقش را از شناسنامه حذف کنند.

حذف نام همسر از شناسنامه

شرایط حذف نام شوهر از شناسنامه زن

بر اساس قانون 33 ثبت احوال، زن می‌تواند دریکی از سه حالت زیر درخواست کند که نام شوهرش از شناسنامه وی حذف شود:

  • باکره بودن خانم: اگر زنی بدون داشتن رابطه زناشویی از همسر خود طلاق بگیرد، با موافقت پزشک قانونی به ثبت احوال یا پیشخوان مراجعه و نام شوهرش را از شناسنامه حذف می‌کند.
  • باکره نبودن خانم: اگر خانم باکره نباشد، فقط در صورت ازدواج مجدد و ثبت‌نام شوهر جدید در شناسنامه، می‌تواند نام شوهر سابق خود را از شناسنامه حذف کند.
  • زن شوهرش را ازدست‌داده باشد: اگر زن شوهرش را ازدست‌داده باشد، می‌تواند در صورت ازدواج مجدد نام همسر فوت‌شده‌اش را از شناسنامه‌اش حذف کند.

اگر زن و مرد صاحب فرزند شوند، شرایط حذف نام زن از شناسنامه کمی متفاوت است؛ بنابراین زن و مرد با رعایت ضوابط فوق می‌توانند با ثبت ازدواج مجدد نام همسر سابق خود را از شناسنامه حذف کنند اما نام پدر و مادر در شناسنامه فرزند باقی می‌ماند. همچنین امکان حذف نام فرزند از شناسنامه والدین وجود ندارد.

شرایط حذف نام برای ازدواج دوباره

شما می‌توانید در دادگاه استدلال کنید که قرار است با شخص دیگری ازدواج کنید و نمی‌خواهید نام همسرتان در شناسنامه باقی بماند. درواقع شما اعلام می‌کنید که به نظر شما حذف نام همسر قبلی از شناسنامه به دلایل روانی یا جلوگیری از دخالت خانواده همسر جدید ضروری است. البته این موضوع باید موردقبول خواستگار شما باشد اما با توجه به فرهنگ حاکم والدین، دادگاه اجازه می‌دهد خانواده آنها از ازدواج قبلی شما بی‌خبر باشند. در این صورت با درخواست گواهی تولد المثنی درخواست خود را تکمیل خواهید کرد.

حذف نام همسر از شناسنامه

شرایط حذف نام همسر در اثر مفقود شدن شناسنامه

به دادگاه اطلاع‌رسانی می‌کنید علاوه بر مطالبه شناسنامه جدید، نام شوهر سابق را به دلیل مفقود شدن شناسنامه حذف کنند. در این صورت ممکن است اصلاً خواستگار نداشته باشید یا اصلاً قصد ازدواج نداشته باشید. اما چون پذیرش این ادعا کمی سخت است، بهتر است با حضور وکیل در این جلسه شرکت کنید. اگر شرایط خاصی داشته باشید که مجبور به حذف نام همسر سابق از شناسنامه هستید، دادگاه با این اقدام موافقت می‌کند.

حذف نام در اثر فوت همسر سابق

بر اساس قانون، حذف اسم زوج از شناسنامه فقط در شرایطی جایز است که طرفین طلاق گرفته باشند و حذف نام زوج متوفی از شناسنامه امکان‌پذیر نیست. شرافت و نزدیکی زوج متوفی و آثار مالی و غیرمالی متعددی که پس از طلاق به وجود می‌آید، حذف نام زوج متوفی را از شناسنامه غیرممکن می‌سازد، هرچند در موارد محدود و با توجه به مصلحت زن امکان‌پذیر است.

مدارک موردنیاز برای حذف نام همسر از شناسنامه

وقتی صحبت از حذف نام شوهر از شناسنامه می‌شود، دو گزینه وجود دارد. اولین مورد این است که آیا زوجه باکره هست یا نه که قوانین خاص خود را دارد.

  1. مدارک موردنیاز برای زن باکره
  • کارت ملی
  • شناسنامه
  • معرفی‌نامه دادستانی
  • سندی که حاوی حکم طلاق است
  • گواهی باکرگی از پزشکی قانونی
  1. مدارک موردنیاز برای زن غیر باکره
  • کارت ملی
  • شناسنامه برای ثبت ازدواج جدید الزامی است.
  • مدارک طلاق از ازدواج قبلی
  1. مدارک موردنیاز برای شرایطی که مرد دیگر زنده نیست
  • کارت ملی و شناسنامه
  • گواهی فوت مرد
  • سند ازدواج

بررسی اصول کلی حذف نام همسر

اولین و مهم‌ترین دلیل حذف نام همسر از شناسنامه، رفع استرس روانی فرد است. افسردگی کوتاه‌مدت پس از طلاق رایج است، به‌خصوص زمانی که احساسات هنوز خام هستند و علت طلاق جزئی بوده است. این کار به این افراد امکان این را می‌دهد تا با سرعت بیشتری به زندگی عادی خود بازگردند.

نکته بعدی که باید به آن اشاره کرد این است که افراد ممکن است به دلایل مختلفی هویت خود را برای دیگران آشکار کنند. این کار حریم خصوصی آنها را نقض می‌کند و اصلاً خوشایند نیست.

حذف نام همسر از شناسنامه

الزامات حذف نام همسر از شناسنامه به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که اختفای همسر قبلی به‌خصوص در صورت داشتن رابطه جنسی با یکدیگر غیرممکن خواهد بود. به‌ این‌ ترتیب عرف جامعه حفظ می‌شود و احتمال طلاق دوم کمتر می‌شود؛ زیرا اگر زن دوم پس از ازدواج به رابطه قبلی همسر خود با شخص دیگری پی برد، حق طلاق دارد و تقریباً به‌طورقطع این کار را خواهد کرد.

هزینه حذف نام همسر سابق از شناسنامه کاملاً به خواسته شما و خدمات یک وکیل بستگی دارد. امکان استعلام هزینه وجود دارد. اگر قصد ازدواج مجدد دارید باید به شما اطلاع داده شود که همسرتان باید از گذشته شما آگاه باشد و پس از ازدواج می‌توانید تحت شرایطی نام همسرتان را حذف کنید. پاک کردن نام از شناسنامه به دلایل مختلفی انجام می‌شود نه‌فقط فریب و کاملاً شخصی است. برای تعیین اینکه آیا همسرتان قبلاً ازدواج‌کرده است یا خیر، می‌توانید از گواهی تجرد استفاده کنید.

برای گرفتن مشاوره در این زمینه و دانستن شرایط و مدارک موردنیاز برای حذف نام همسر از شناسنامه بهتر است از وکلای مجرب کمک بگیرید و با کمک وکیل خانواده این موضوع را به‌خوبی حل کنید. شما می‌توانید از وکلای موسسه حقوقی دادیستا برای حذف نام همسر خود از شناسنامه کمک بگیرید و اقدام کنید. دادیستا یکی از برترین موسسات حقوقی داخل ایران بوده که دارای مجرب‌ترین وکلا در زمینه خانواده و سایر مسائل حقوقی و کیفری است.

‫0/5 ‫(0 نظر)

درخواست خدمات

سوالات متداول

شرایط حذف نام همسر (شوهر) از شناسنامه زن چیست؟
برای بانوانی که خواستار حذف نام همسر خود از شناسنامه هستند، باتوجه به باکرگی و فوت همسر به دو دسته تقسیم شده که شرایط هر یک از بطور مفصل در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.
آیا حذف نام همسر در اثر فوت همسر سابق امکان پذیر است؟
بر اساس قانون، حذف اسم زوج از شناسنامه فقط در شرایطی جایز است که طرفین طلاق گرفته باشند و حذف نام زوج متوفی از شناسنامه امکان‌پذیر نیست. شرافت و نزدیکی زوج متوفی و آثار مالی و غیرمالی متعددی که پس از طلاق به وجود می‌آید، حذف نام زوج متوفی را از شناسنامه غیرممکن می‌سازد، هرچند در موارد محدود و با توجه به مصلحت زن امکان‌پذیر است.
شرایط حذف نام همسر برای ازدواج دوباره چیست؟
شما می‌توانید در دادگاه استدلال کنید که قرار است با شخص دیگری ازدواج کنید و نمی‌خواهید نام همسرتان در شناسنامه باقی بماند. درواقع شما اعلام می‌کنید که به نظر شما حذف نام همسر قبلی از شناسنامه به دلایل روانی یا جلوگیری از دخالت خانواده همسر جدید ضروری است. البته این موضوع باید موردقبول خواستگار شما باشد اما با توجه به فرهنگ حاکم والدین، دادگاه اجازه می‌دهد خانواده آنها از ازدواج قبلی شما بی‌خبر باشند. در این صورت با درخواست گواهی تولد المثنی درخواست خود را تکمیل خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *