جستجو
Close this search box.

مراحل اعتراض به افزایش بها آب مصرف چیست؟

مطالب مرتبط

فهرست مطالب

اعتراض به قبض آب

استفاده از آب، برق و گاز ازجمله خدمات شهروندی است که هر شهروندی باید از آن‌ها بهره‌مند باشد. در یک ارتباط دوسویه مشترکین نیز باید هزینه قبوض خود را در زمان مناسب پرداخت کنند. بااین‌وجود ممکن است در موارد مختلفی قبض آب مشترکان بیش از میزان مورد انتظار آن‌ها باشد و افراد مجبور به اعتراض به قبض آب شوند.

آیا مراحل انجام شکایت از سازمان آب و اعتراض به قبض آب را می‌دانید؟ آیا اطلاعی از تعرفه آب یا همان آب بها دارید؟ خواندن این مطلب به شما در پیدا کردن پاسخ این سؤال‌ها کمک خواهد کرد.

الگوی مصرف آب چقدر است؟

سازمان‌های انرژی ازجمله آب و برق همواره یک الگوی مصرف برای کاربران خود ارائه خواهند داد. درواقع طی این الگوی مصرف، سازمان مقدار میانگین و مناسب مصرف آب را برای مشترکین معرفی خواهد کرد. این میزان مصرف معمولاً به‌صورت میانگین مصرف روزانه برای هر نفر معرفی خواهد شد.

«بر اساس اطلاعیه دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب، سرانه مصرف برای هر نفر و در هرروز به‌طور متوسط در بخش خانگی حدود 150 لیتر است.»

درصورتی‌که مشترکان از این میزان مصرف آب به ازای هر نفر و درمجموع در یک خانواده، از این مقدار بیشتر مصرف آب داشته باشند، جز مشترکین پرمصرف به شمار رفته و آب بها برای آن‌ها با مشترکین دیگر متفاوت محاسبه خواهد شد.

تعرفه آب شرب چقدر است؟

«تعرفه آب در شهر با توجه به شرایط جوی و شرایط آب و هوایی آن متفاوت خواهد بود. برای مثال آب بها در یک استان گرمسیر در مقایسه با یک استان سردسیر متفاوت خواهد بود. همچنین تعیین الگو برای میزان مصرف مشترکین، از کم مصرف، میان مصرف تا پرمصرف در شهرهای مختلف متفاوت خواهد بود.»

ازاین‌رو در هر شهری که زندگی می‌کنید، جهت تعیین آب بها باید به سازمان آب و فاضلاب شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنید.

در حالت کلی و در هر شهرستان‌ها نکته قابل‌ذکر آن است که تعرفه آب مصرفی به‌صورت پلکانی محاسبه می‌شود؛ یعنی هزینه مصرف آب مشترکین پرمصرف به‌صورت پلکانی می‌تواند تا بیش از 80 درصد افزایش پیدا کند.

برای مثال تعرفه آب شرب در شهر تهران برای مشترکین کم مصرف و میان مصرف 900 تومان به ازای هر مترمکعب آب است، درحالی‌که این مبلغ برای مشترکین پرمصرف می‌تواند تا 2 هزار تومان افزایش پیدا کند.

همچنین هزینه آب مصرفی برای مشترکین با توجه به تعرفه‌های آن‌ها متفاوت خواهد بود. برای مثال تعرفه مشترکین خانگی با مشترکین تجاری، کشاورزی و یا صنعتی متفاوت است.

اقدامات لازم در صورت دریافت قبض اشتباه

در برخی از موارد قبض آب مصرفی شما بسیار بیشتر از میزان مصرف شما و یا مبلغ آن بسیار بیشتر از ماه‌ های گذشته شما باشد. در این صورت احتمال وجود اشتباه در قبض شما وجود دارد. حال باید چه کنید و چگونه نسبت به اعتراض به قبض آب اقدام کنید؟

  1. در ابتدا رقم کنتور خود را با رقمی که در قبض آب شما درج‌شده، مقایسه کنید.

درصورتی‌که رقم کنتور با رقم قبض تفاوت داشته باشد، اشتباه مربوط به خوانش رقم کنتور است. در این صورت باید رقم واقعی را درج کرده و یا از آن یک عکس ثبت کرده و به امور مشترکین اداره آب شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنید.

اعتراض به قبض آب

  1. تأسیسات داخلی ساختمان را بررسی کنید.

اگر رقم کنتور با رقم درج‌شده بر روی قبض مشابه باشد، ممکن است مشکل از تأسیسات داخلی ساختمان باشد. برای چک کردن آن ابتدا تمامی شیرهای داخلی آب ساختمان را بسته و یک یا چند ساعت صبر کنید. سپس شماره نگار کنتور آب را چک کنید. اگر عدد آن افزایش پیداکرده بود، احتمالاً مشکل مربوط به ترکیدگی لوله باشد و باید نسبت به پیدا کردن محل نشت و رفع ایراد اقدام کنید.

  1. از کارشناسان کمک بخواهید.

درصورتی‌که مورد دوم نیز اتفاق نیفتاده باشد، باید از کارشناسان سازمان بخواهید جهت بازدید و بررسی کنتور به محل زندگی شما مراجعه کنند. این کار را می‌توانید به‌صورت آنلاین و با ثبت در سامانه و یا به‌صورت حضوری و با مراجعه به سازمان آب انجام دهید.

چه مواردی باعث افزایش آب بها می‌شود؟

اگر میزان مصرف آب شما در مقایسه با ماه‌های گذشته تغییر نداشته اما آب بها در قبض مصرفی شما بیشتر از قبل است، مشکل می‌تواند هرکدام از موارد زیر باشد:

  • لوله‌های داخلی ساختمان دچار نشتی شده باشد.
  • تأسیسات داخلی به‌خصوص سیفون آب سرویس بهداشتی دچار نشتی شده باشد.
  • نرخ تعرفه آب افزایش پیداکرده باشد و شما از آن مطلع نشده باشید.
  • کنتور شما خراب‌شده باشد.
  • مأمور قرائت در خوانش کنتور شما دچار اشتباه و خطا شده باشد.

اولین راه اعتراض به سازمان آب و فاضلاب چیست؟

اعتراض به قبض آب درصورتی‌که قبض شما هزینه نامتعارفی باشد، به دو شکل انجام خواهد شد که در ادامه هردو روش به‌صورت روشن توضیح داده‌شده است.

اعتراض به قبض آب

  1. شما می‌توانید به همراه یک تصویر از کنتور آب خود به قسمت مشترکین سازمان آب مراجعه کرده و شکایت خود را عنوان کنید. در سازمان نیاز است فرم‌هایی را به‌صورت دستی پر و امضا کرده تا کارهای لازم جهت پیگیری انجام شود.
  2. در روش دوم و جهت سهولت اعتراض به قبض آب، در سامانه سازمان آب بخشی جهت اعتراض در نظر گرفته‌شده است. شما می‌توانید با ورود به سایت، مدارک لازم را بارگذاری و اعتراض خود را ثبت کنید. اعتراض شما بررسی‌شده و در اولین زمان پیگیری خواهد شد.

درصورتی‌که اعتراض در سامانه به نتیجه نرسد، چه کار باید کرد؟

بعد از اعتراض به سازمان آب، مأمورین جهت بررسی شکایت شما به منزل مراجعه کرده و کنتور شما را بررسی می‌کنند. درصورتی‌که بعد از بازدید نیز نظر کارشناسان صحت قبض باشد، شما باید هزینه قبض را پرداخت کنید.

درصورتی‌که شما معتقد باشید که این میزان آب را مصرف نکرده‌اید، مجبور به شکایت از سازمان آب خواهید بود. شکایت شما در دیوان عدالت اداری بررسی‌شده و نتیجه نهایی آن اعلام خواهد شد. شکایت از سازمان آب شاید کمی متفاوت از شکایت از شخص‌های حقوقی بوده و شما نیاز به یک وکیل دیوان عدالت اداری حرفه‌ای و خبره دارید تا تمامی نکات و موارد شکایت را دانسته و بتواند از حقوق شما دفاع کند.

در صورت عدم پرداخت قبض آب چه اتفاقی خواهد افتاد؟

عدم پرداخت قبض آب در سازمان‌های آب و امور مختلف در هر شهر می‌تواند متفاوت باشد. درواقع نحوه برخورد با مشترکین بد حساب و یا مشترکینی که هزینه بالای قبوض خود را پرداخت نمی‌کنند، یک دستورالعمل داخلی است که در هر سازمان آب طی جلسات تعیین خواهد شد.

در موارد نادری پیامک عدم پرداخت قبوض به مشترکین ارسال‌شده و به آن‌ها اخطار قطع آب خواهند داد. درصورتی‌که بازهم مشترک نسبت به پرداخت هزینه قبض خود اقدام نکند، آب مصرفی مشترک به مدت 48 ساعت قطع خواهد شد. در برخی از امور آب و فاضلاب نیز به ازای هرماه تأخیر در پرداخت، آب بهای بیشتری برای مشترکین در نظر خواهد گرفت.

پیگیری شکایت از سازمان آب

درصورتی‌که مجبور به شکایت از سازمان آب و فاضلاب و اعتراض به قبض آب شدید، علاوه بر سامانه‌ موجود می‌توانید شکایت خود را از طریق دیوان عدالت عالی پیگیری کنید.

اعتراض به قبض آب

شکایت شما ابتدا در شعبه موردنظر دادگاه موردبررسی قرار خواهد گرفت. اگر بازهم نتیجه دادگاه مطابق با نظر شما نباشد، می‌توانید شکایت خود را از دیوان عدالت عالی برده و رأی نهایی را ازآنجا پیگیری کنید.

کمک از وکیل برای اعتراض به قبض آب

شکایت از سازمان آب در مرحله اول به‌صورت آنلاین و یا مراجعه به قسمت مشترکین سازمان آب، کار پیچیده‌ای نیست و شما برای انجام آن نیاز به وکیل ندارید. درصورتی‌که در این مرحله به نتیجه نرسیدید و بخواهید از سازمان آب و فاضلاب شکایت کنید، نیاز به یک وکیل حرفه‌ای و کار بلد دارید.

موسسه حقوقی دادیستا یکی از مراکز مشاوره حقوقی است که دارای وکلای حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف است. می‌توانید با مشورت با تیم دادیستا مشکل خود را حل کنید. وکلای مرکز تمامی کارهای لازم را انجام  و به شما در حل مسئله به بهترین شکل ممکن کمک خواهند کرد.

‫4/5 ‫(1 نظر)

درخواست خدمات

سوالات متداول

نحوه اعتراض به سازمان آب و فاضلاب چگونه است؟
اعتراض به سازمان آب و فاضلاب هم از طریق سامانه، هم بصورت حضوری و هم از طریق مراجعه به وکیل دیوان عدالت اداری امکان پذیر است.
در صورت عدم پرداخت قبض آب چه اتفاقی خواهد افتاد؟
در موارد نادری پیامک عدم پرداخت قبوض به مشترکین ارسال‌شده و به آن‌ها اخطار قطع آب خواهند داد. درصورتی‌که بازهم مشترک نسبت به پرداخت هزینه قبض خود اقدام نکند، آب مصرفی مشترک به مدت 48 ساعت قطع خواهد شد. در برخی از امور آب و فاضلاب نیز به ازای هرماه تأخیر در پرداخت، آب بهای بیشتری برای مشترکین در نظر خواهد گرفت.
الگوی مصرف آب چقدر است؟
بر اساس اطلاعیه دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب، سرانه مصرف برای هر نفر و در هرروز به‌طور متوسط در بخش خانگی حدود 150 لیتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *