جستجو
Close this search box.

آیا عدم صدور فاکتور، تخلف محسوب می شود؟

مطالب مرتبط

فهرست مطالب

Failure to issue an invoice

عدم صدور فاکتور یکی از مسائل حقوقی است که بسیاری از افراد با جزئیات آن آشنا نیستند و به همین سبب در اغلب اوقات نمی‌توانند از حق خود دفاع کنند. فاکتورها از اسناد مهم در خریدوفروش محسوب می‌شوند و حاوی اطلاعات کاربردی‌ای هستند که در آینده به آن نیاز پیدا خواهید کرد. ازاین‌رو صدور آن در کسب‌وکار ضروری است. یک فاکتور شامل بخش‌های متعددی است که اطلاعات طرفین قرارداد را در خود جای‌داده است و همچنین مبلغ ردوبدل شده را نیز دارا است.

اگر مایل هستید تا با این اسناد مهم آشنا شوید و ضرورت آنها را بدانید، ما در این مقاله به بررسی مواردی چون صدور فاکتور و ویژگی‌های یک فاکتور استاندارد و هر آنچه که باید در این زمینه بدانید پرداخته‌ایم.

عدم صدور فاکتور

علل صدور فاکتور کدام است؟

شاید ندانید که چرا ارائه کردن یک برگه فاکتور و نگه‌داشتن کپی آن برای فروشنده اهمیت بالایی دارد‌. هدف از ارائه یک فاکتور استاندارد، ارائه نمودن سابقه فروش می‌باشد تا یک مشتری بتواند به‌وسیله آن حقوق خود را بشناسد و استفاده کند. گفتنی است که در کنار این مورد، فاکتورها کاربردهای بسیار مهم دیگری نیز دارند که شاید در ابتدا مشخص نشود. به همین سبب عدم صدور فاکتور جرم بوده و جریمه عدم صدور فاکتور نیز شامل فروشنده خواهد شد.

قابل‌ذکر است که یک فاکتور که بر اساس مسائل حقوقی تعیین‌شده است باید دارای اطلاعات خریدار و فروشنده بوده و همچنین آدرس، کد اقتصادی، مهر و امضا و مشخصاتی کامل را بدون خط‌خوردگی در بر بگیرد. ما در اینجا برخی از مهم‌ترین اهداف ارائه فاکتور را آورده‌ایم:

حفظ و ثبت اسناد

فاکتورها سندی هستند که تمامی آنچه فروخته‌اید را ثبت می‌کنند. ازاین‌رو برای ثبت و ضبط کارهای دفترداری عالی هستند. یک فاکتور سابقه مالی کسب‌وکار شما را ارائه می‌کند. به کمک یک فاکتور می‌توانید فروش خود را ردیابی کرده و سود خود را بسنجید.

ثبت مالیات

در هر فاکتور اطلاعاتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند آنچه در هرسال در بخش‌های مالیاتی لیست می‌نمایید را تأیید کنید. سازمان مالیاتی و سازمان تعزیرات توصیه دارد که فروشندگان خلاصه‌ای از سوابق معامله‌های خود را مانند فاکتورها را به‌صورت روزانه ثبت نمایند.

حمایت قانونی

فاکتور یک سند مهم است و ازاین‌رو عدم صدور فاکتور جرم می‌باشد. به کمک یک فاکتور مشاغل کوچک می‌توانند در مواردی مانند دعاوی ناعادلانه و نادرست از خود دفاع کنند زیرا این اسناد حاوی اطلاعاتی از خدمات فروشنده به مشتری و همچنین زمان کار است. فاکتورها همچنین امضای مشتری را نیز شامل می‌شوند که با مبلغ نهایی موافقت کرده است.

بازاریابی

با کمک سوابق فاکتورها می‌توانید به بازاریابی برای کسب‌وکار خود نیز بپردازید. با تجزیه‌وتحلیل فاکتورها شما می‌توانید اوج زمان خریدوفروش و محبوب‌ترین خریدها را شناسایی کنید‌. پس از انجام این تحلیل‌ها می‌توانید استراتژی‌های بازاریابی خود را برای افزایش فروش پیاده‌سازی کنید.

ردیابی موجودی

یکی دیگر از علل ضرورت ارائه فاکتور ردیابی موجودی است. به کمک فاکتورها می‌توانید موجودی را پیگیری نمایید و با مشاهده فروش قبلی، فروش خود را در آینده پیش‌بینی نمایید؛ بنابراین عدم صدور فاکتور فقط به ضرر خریدار نیست و می‌تواند به فروشنده نیز خسارات بزرگی وارد نماید.

بنابراین حالا که با اهمیت ارائه کردن فاکتور آشنا شدید می‌توانید ازاین‌پس در هنگام خریدوفروش از این حق مهم خود استفاده نمایید تا در آینده نیز از مشکلاتی مانند کلاه‌برداری‌ها جلوگیری نمایید.

صدور امانت نامه به‌جای صدور فاکتور

امانت نامه به سندی گفته می‌شود که در آن فرد اموال خود را به یک شخص دیگر امانت‌داده یا می‌سپارد تا به نگهداری آن بپردازد. این اموال می‌تواند شامل هر چیزی مانند خانه، ملک یا حتی ماشین و سایر چیزها باشد.

بر اساس قانونی مدنی، عقد امانات به‌عنوان ودیعه ذکرشده است و ودیعه همان امانت یا به‌نوعی امانت نامه می‌باشد. یکی از رکن‌هایی که در امانت نامه آمده این است که رایگان می‌باشد و فرد نباید در نگهداری کردن از آن مزدی دریافت نماید زیرا در غیر این صورت تحت عنوان امانت نامه قرار نمی‌گیرد.

در کل باید گفت که صدور هر شکلی از امانت نامه‌ها در عوض فاکتور، درصورتی‌که پولی دریافت شده باشد، ممنوع است. در غیر این صورت یک خریدار قادر است پس از گذشت یک ماه آن کالا را بازگردانده و مرجوع نماید و فروشنده نیز حق اعتراض ندارد؛ بنابراین این می‌توان گفت که عدم صدور فاکتور می‌تواند ضرر بزرگی به فروشنده بزند.

عدم صدور فاکتور

جریمه عدم صدور فاکتور چیست؟

همان‌طور که گفته شد، عدم صدور فاکتور جرم محسوب می‌شود. همچنین در هنگام صدور فاکتور باید دقت شود تا تمامی اطلاعات مانند اطلاعات فروشنده و همچنین اطلاعات خریدار و مواردی مانند آدرس، کد اقتصادی و سایر موارد در فاکتور ذکر شود. قابل‌ذکر است که یک فاکتور باید فاقد هرگونه خط‌خوردگی باشد‌.

این موارد از نکات مهمی است که اغلب فروشندگان با آن آشنا هستند اما در طول روز که با حجم بالای فاکتورها روبه‌رو می‌شوند این ضروریات را رعایت نمی‌کنند.

درنتیجه این سهل‌انگاری‌ها مشکلات و مسائل حقوقی بسیاری پیش می‌آید. بر اساس ماده 66 (ق ن ص) خودداری کردن از صدور هر صورتحساب و فاکتور با جریمه همراه است. عدم صدور فاکتور در هر بار تخلف، مشمول جریمه نقدی خواهد بود. جریمه نقدی شامل مرتبه اول، دوم و سوم است.

شما می‌توانید در صورت روبه‌رو شدن با چنین مشکلاتی از وکیل‌های حرفه‌ای کمک بگیرید. کمک گرفتن از وکیل حقوقی برای پیشبرد بهتر شکایت یکی از راه‌هایی است که می‌توانید در زمان کوتاه کارها را حل‌وفصل نمایید. موسسه حقوقی دادیستا یکی از مراکز معتبر است که می‌توانید با مراجعه به سایت آن از یک وکیل متخصص بهره‌مند شوید.

عدم صدور فاکتور

شکایت در سازمان تعزیرات

تخلفات اقتصادی که در بازارهای کسب‌وکار رخ می‌دهند، یکی از مشکلات رایج در جامعه است. سازمان تعزیرات یکی از بخش‌های حکومتی در کشور ایران است که برای مقابله با این‌گونه تخلفات ایجادشده است. شکایت به این سازمان یکی از موضوع‌های حساس و مهم است که نیازمند تجربه و دانش یک وکیل مجرب است.

ازجمله تخلف‌هایی که بخش تعزیرات به مقابله با آن می‌پردازد به شرح زیر است:

  • گران‌فروشی
  • کم‌فروشی
  • احتکار کالا
  • عرضه خارج از شبکه
  • عدم درج قیمت
  • عدم صدور فاکتور
  • حمل و فروش کالای قاچاق
  • عدم پای‌بندی به تعهدات قانونی در واردات با ارز دولتی
  • و…

مراحل انجام شکایت در تعزیرات مانند دیگر مراجع شامل 2 مرحله است که به رسیدگی اولیه و تجدیدنظر تقسیم می‌شود. در رسیدگی اولیه تخلفات بررسی‌شده و حکم مربوطه صادر می‌شود. در بخش تجدیدنظر نیز اگر اعتراضی به آرا وجود داشته باشد مجدداً رسیدگی می‌شود.

افراد و سازمان‌های خاصی می‌توانند در بخش تعزیرات شکایت کنند که در زیر به آنها اشاره‌کرده‌ایم:

  • انجمن‌ حمایت از حقوق مصرف‌کننده
  • سازمان‌ بازرگانی
  •  اشخاص حقیقی، حقوقی و گزارش‌ مردمی
  • سازمان‌های بازرسی کشور و سایر مرجع‌های قضایی
  • اتحادیه‌ و واحد بازرسی مجمع امور صنفی

برای شکایت در تعزیرات می‌توانید از راه‌های مختلفی اقدام نمایید.

  1. شماره تلفن 135 را گرفته و از بخش گزارش و شکایات مردمی استفاده کنید.
  2. به سایت سازمان تعزیرات مراجعه کرده و شکایات خود را ثبت نمایید.
  3. به شماره 300000135 پیامک زده و شکایت خود را ثبت کنید.

عدم صدور فاکتور یکی از مواردی است که افراد می‌توانند برای آن شکایت خود را ثبت کنند. باوجوداینکه بسیاری از اشخاص با این حقوق خود آشنا نیستند اما گفتنی است که عدم صدور فاکتور نیز یکی از تخلفات مهم است و توسط بخش تعزیرات پیگیری شده و با آن برخورد می‌شود.

عدم صدور فاکتور

سخن پایانی

اغلب افراد پس‌ازاینکه دچار مشکل شدند متوجه می‌شوند که می‌توانستند با استفاده از حقوقی که داشتند از خسارات و آسیب‌ها جلوگیری کنند. با کمک گرفتن از یک مشاور حقوقی می‌توانید با حق‌وحقوق خود در اصناف مختلف آشنا شوید و در هنگام خریدوفروش خواستار آنها باشید. یکی از مشکلاتی که ممکن است یک خریدار و یا فروشنده با آن مواجه شود عدم صدور فاکتور است.

شما می‌توانید با کمک گرفتن از وکیل حقوقی برای پیشبرد بهتر شکایت خود اقدام کنید. یک وکیل دعاوی تعزیرات بادانش و تجربه‌ای که دارد کارها را سریع‌تر و آسان‌تر پیش خواهد برد. دادیستا یک موسسه حقوقی است که از برترین و مجرب‌ترین وکلا و مشاورین استفاده می‌کند تا به شما کمک کند‌. اگر قصد رسیدگی به شکایت‌های خود در زمینه‌های مختلف مانند مبالغ اضافه دریافتی گمرکی یا عدم دریافت فاکتور یا هر حوزه‌ دیگری را دارید، دادیستا می‌تواند یک وکیلی و مشاور حرفه‌ای در اختیار شما بگذارد.

پس از شکایت از عدم صدور فاکتور یک وکیل از موسسه حقوقی دادیستا با پیگیری‌های مکرر و اعلام نتایج به‌صورت مداوم به شما و با کمک گرفتن از تجربه‌های درخشانی که در طول سالیان کسب کرده است، پرونده شما را به بهترین شکل پیش خواهد برد؛ بنابراین می‌توانید با خیال راحت امور حقوقی خود را به این موسسه بسپارید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

درخواست خدمات

سوالات متداول

جریمه عدم صدور فاکتور چیست؟
خودداری کردن از صدور هر صورتحساب و فاکتور با جریمه همراه است. عدم صدور فاکتور در هر بار تخلف، مشمول جریمه نقدی خواهد بود. جریمه نقدی شامل مرتبه اول، دوم و سوم است.
آیا می‌توان به جای فاکتور، امانت نامه صادر کرد؟
صدور هر شکلی از امانت نامه‌ها در عوض فاکتور، درصورتی‌که پولی دریافت شده باشد، ممنوع است. در غیر این صورت یک خریدار قادر است پس از گذشت یک ماه آن کالا را بازگردانده و مرجوع نماید و فروشنده نیز حق اعتراض ندارد؛ بنابراین این می‌توان گفت که عدم صدور فاکتور می‌تواند ضرر بزرگی به فروشنده بزند.
برای شکایت به عدم صدور فاکتور، توسط کدام سازمان باید اقدام نمود؟
برای ثبت شکایات خود در زمینه عدم صدور فاکتور، کم فروشی، گران فروشی و... باید به کمک وکیل دعاوی تعزیرات، از طریق سازمان تعزیرات اقدام نمایید.

One Response

  1. با سلام
    یک دستگاه نان بز سال ۹۸ از شرکت خریداری کردم والان داخل مغازه خودمان ورثه ایی هست دستگاه نان بز کار می‌کند
    جدید متوجه شدم فاکتر دستگاه نان بز که به نام بنده بود شرکت فاکتری دیگه صادر کرده به نام برادر بنده چون اختلاف داشتیم با برادرم اینجوری طلافی کرده
    حالا کار شرکت عدم صدور فاکتر صحیح میشه شکایت کرد …ممنون میشم از پاسخ شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *