جستجو
Close this search box.

علل دریافتی‌های گمرک و اعتراض به مبالغ اضافه آن

مطالب مرتبط

فهرست مطالب

Customs receipts

مبالغ اضافه دریافتی گمرکی یکی از مواردی است که در امور گمرکی افراد با آن روبه‌رو می‌شوند. ما در این مقاله به بررسی موضوعاتی چون کسر دریافتی‌های گمرک، اضافه پرداختی گمرک و همچنین اعتراض به مبالغ اضافه دریافتی گمرکی پرداخته‌ایم.

شکایات گمرکی در چه مراکزی رسیدگی می‌شوند؟

نقش وکلا در اختلافات گمرکی بسیار پررنگ و مهم است. این وکلا دارای تخصص و علم کافی هستند و می‌توانند اموری مانند اعتراض به مبالغ اضافه دریافتی گمرک را انجام داده، پیگیری کرده و آسان‌تر و سریع‌تر به نتیجه برسانند.

حل کردن اختلافات گمرکی یکی از امور مهم در صادرات و واردات کالا است. گمرک یکی از سازمان‌های اجرایی برای اطمینان از اجرای قوانین است.  گاهی ممکن است میان این سازمان و صاحبان کالا اختلافاتی مربوط به ترخیص کالا از گمرک، مبالغ اضافه دریافتی گمرکی پیش بیاید. گاهی این اختلاف‌ها ممکن است فاقد جنبه حقوقی باشند و فقط به انجام کارشناسی نیاز داشته باشند. در چنین مواقعی اختلاف‌ها به مراجع قضایی ارسال نمی شوند.

در چنین مواردی، کمیسیون اختلاف گمرکی به این مسائل رسیدگی می‌کند. این کمیسیون‌های قانونی تشکیل شده در گمرک برای تشکیل جلسات، نحوه عملکرد خود، رسیدگی به موضوعات و صدور رأی و قرار تابع آیین‌های دادرسی مدنی می‌باشند. از کمیسیون‌هایی که در گمرک تشکیل می‌شوند، می‌توان به کمیسیون تجدیدنظر و همچنین کمیسیون رسیدگی به انواع اختلافات گمرکی اشاره کرد. چنانچه با مسائلی مانند کسر دریافتی گمرک و اضافه پرداختی گمرک روبه‌رو شده باشید نیز می‌توانید از این طریق اقدام کنید.

انواع اختلاف های گمرکی

ازجمله اختلافاتی که در امور گمرکی پیش می‌آید می‌توان به طبقه‌بندی کالاها، ارزش‌گذاری کالاها، اجرا نمودن مقررات واردات و صادرات هر قانون، بخشنامه و مصوبه که بخش گمرکی کشور مسئول نظارت بر آن و اجرای آن است، اشاره کرد. اختلاف‌هایی که به مسائلی مانند قاچاق مربوط می‌شوند توسط محاکم قضایی رسیدگی می‌شوند.

بر اساس ماده 111 قانون گمرکی، انواع اختلاف‌ها و مسائلی که قابلیت مطرح‌شدن در بخش کمیسیون رسیدگی به اختلاف‌های گمرکی دارند شامل موارد زیر می‌شود:

  • انواع اختلاف‌ها در تشخیص تعرفه
  • انواع اختلاف‌ها در تشخیص ارزش کالا
  • انواع اختلاف‌ها در تعیین جریمه‌ها به‌جز قاچاق گمرکی
  • انواع اختلاف‌ها در تشخیص قوه قهریه
  • انواع اختلاف‌ها در تشخیص مقررات گمرکی

امروزه بخش گمرک الکترونیک نیز راه‌اندازی شده است. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه گمرک الکترونیکی، هرگونه اعتراض خود را به خدمات گمرکی به‌صورت الکترونیک بیان کنید‌. همچنین شما می‌توانید با این سامانه تمامی فرایندهای مرتبط گمرکی خود را کنترل کرده  و در هر مرحله که اعتراضی داشتید، شکایت خود را ثبت کنید.

این سامانه به‌منظور تسهیل و سرعت بخشیدن به امور و همچنین شفاف بودن بخش‌های رسیدگی به اختلافات ایجادشده است‌. ازاین‌پس برای پیگیری مبالغ اضافه دریافتی‌های گمرک و اعتراض و الزام به استرداد می‌توانید از راه الکترونیکی اقدام نمایید‌.

دریافتی‌های گمرک

علل دریافتی‌های گمرک

در خصوص دریافتی‌ گمرک باید گفت که هر یک دارای علت مشخصی است. دولت بر روی این مبالغ تمرکز و حساسیت زیادی دارد و سعی می‌کند در قیمت‌گذاری یک کالا در زمان صادرات و یا واردات دقت بالایی داشته باشد.

یکی از علت‌هایی که سبب می‌شود دولت بر این دریافتی‌ها تمرکز زیادی داشته باشد این است که میزان صادرات و واردات تحت کنترل باقی بماند و از مسائلی چون کم‌فروشی و گران‌فروشی جلوگیری شود. باوجوداین تلاش‌ها اما همچنان از تغییرات قیمت نمی‌توان جلوگیری کرد و به همین سبب دولت و گمرک با دریافت کردن مالیات دست به کنترل اوضاع می‌زنند.

دریافتی‌هایی که در گمرک انجام می‌شوند و گاهی سبب مشکلاتی مانند مبالغ اضافه دریافتی گمرکی می‌شوند، بر طبق نر‌خ‌های مصوبی‌ است که برای هر کالا در نظر گرفته‌شده است؛ بنابراین در هنگام ترخیص شدن کالا‌هایی که به گمرک واردشده‌اند، مدارک خاص و مختلفی بررسی می‌شود و بر اساس این مدارک، مبالغی که قرار است دریافت شود تعیین خواهند شد. اگر افراد پس از ترخیص کالای خود متوجه شوند که مبلغ‌های پرداختی بیشتر از میزان معین بوده است می‌توانند درخواست‌ استرداد تنظیم کنند‌‌.

دریافتی‌های گمرک شامل چه مواردی می شوند؟

هزینه‌هایی که در بخش گمرکی از افراد برای ورود اجناس دریافت می‌شوند شامل چند دسته هستند:

  • هزینه‌هایی مرتبط با حقوق و عوارض که نوعی از مالیات غیرمستقیم است.
  • مبالغ پرداختی درازای خدمات وصول مانند بارگیری یا تخلیه، آزمایش‌های استاندارد، انبارداری و غیره

گفتنی است که این عوارض و حقوق به بخش گمرکی پرداخت می‌شود؛ اما درنهایت مبالغ توسط بخش‌هایی که ارائه‌کننده خدمات هستند مانند سازمان ملی استاندارد، انبار عمومی و سازمان بنادر وصول خواهند شد. بند (ح) از ماده یک قانون امور گمرکی درباره حقوق ورودی در تعرفه گمرکی  شامل دو قسمت است:

  1. حقوق بخش گمرکی که برای کلیه‌ی اجناس 4 درصد است و در مجلس شورای اسلامی تعیین‌شده است.
  2. سودهای بازرگانی که میزان آن را خود دولت مشخص می‌‌کند.

مالیات و دیگر عوارض مانند 9 درصد از میزان مالیات بر ارزش‌افزوده، 4 درصد کالای فرهنگی و 1 درصد از میزان مجموع حقوق ورودی بخش گمرک برای عوارض هلال‌احمر با توجه به نوع و حجم کالاها از واردکردن هر نوع از اجناس دریافت خواهد شد.

دریافتی‌های گمرک

نحوه اعتراض به مبالغ اضافه دریافتی‌های گمرک

اگر قصد اعتراض کردن به مبالغ اضافه دریافتی‌ گمرک دارید ما در اینجا به نحوه انجام این کار پرداخته‌ایم. امور گمرکی و مبالغ دریافتی و پرداختی بر اساس قانون انجام می‌شود.

بر اساس ماده ۱۳۵، هرگاه پس از ترخیص شدن کالاها از گمرک معلوم گردد وجوهی که وصول آن بر عهده بخش گمرک است بیشتر یا کمتر ازآنچه مقرر بوده است دریافت گردیده یا اساساً دریافت نشده و یا اشتباهی دریافت گردیده است گمرک و صاحب کالا می‌توانند ظرف مدت شش ماه از تاریخ امضای پروانه یا پته گمرکی، کسر دریافتی و یا اضافه پرداختی را از یکدیگر مطالبه و دریافت کنند.

همچنین بر اساس ماده ۲۱۹ آیین‌نامه قوانین گمرکی در ایران، اگر مشخص گردد که گمرک تمام یا مبلغی از وجه را به‌صورت اضافه دریافت کرده است، صاحب کالا می‌تواند با اعلام اعتراض به این مبلغ دریافتی، نسبت به دریافت و بهره آن اقدام نماید.

با توجه به این قوانین افراد می‌توانند بعد از آگاهی از پرداخت مبالغ اضافه، درخواست الزام به استرداد تنظیم کرده و به مراجع ذیصلاح ارسال کنند. گفتنی است که دادخواست‌های الزام به استرداد به یک پته گمرکی و یا پروانه تعلق می‌گیرد بنابراین در زمان دریافت کردن وجه پروانه و یا پته را با خود داشته باشید. بخش کمیسیون اختلافات گمرکی صلاحیت رسیدگی به این نوع اعتراضات و حسابرسی جرائم را دارد.

الزام به استرداد به چه شکلی است؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، هنگامی‌که یک فرد مبالغ اضافی به بخش گمرکی پرداخت کرده، قادر خواهد بود درخواست استرداد را ارسال کند‌‌. برای این کار باید شرایط زیر وجود داشته باشد:

  • برای بازگردانده شدن پول توسط گمرک به فرد، آن شخص باید علت اعتراض خود و میزان مبلغ را ارائه کند‌.
  •  این دادخواست فقط به پته یا پروانه گمرکی ارائه می‌شود.
  • در هنگام دریافت وجه باید پته یا پروانه به همراه شخص باشد.

امروزه با ایجاد سامانه‌های آنلاین مراحل اعتراض بسیار آسان‌تر است. شما می‌توانید درزمانی کوتاه ثبت و پیگیری اعتراض خود را در سامانه انجام دهید.

نقش وکلا در اختلافات گمرکی

بیشتر مشکلاتی که در بخش دریافتی‌های گمرک ایجاد می‌شود به علت نداشتن دانش کافی و بی‌اطلاعی از قوانین دادرسی است. بدین منظور نقش وکلا در اختلافات گمرکی بسیار مهم است و می‌توانند باتجربه و علم خود و با تکیه‌بر قوانین مشکلات را حل نمایند.

موسسه حقوقی دادیستا از وکلا و مشاورین متخصص و حرفه‌ای تشکیل شده است. این وکلا در حوزه‌های مختلف صاحب صلاحیت و تجربه هستند. شما می‌توانید با خدمات دادیستا مسائل حقوقی خود در هر زمینه‌ای مانند اختلافات گمرکی یا عدم صدور فاکتور و یا موضوعات دیگر را در زمان کوتاه حل‌وفصل نمایید‌.

دریافتی‌های گمرک

سخن پایانی

گمرک یکی از بخش‌های مهم در کشور است و به علت اهمیت واردات و صادرات، روزانه افراد بسیاری با گمرک در ارتباط هستند. آشنایی با قوانین بخش گمرکی ایران سبب می‌شود بتوانید مشکلاتی مانند مبالغ اضافه دریافتی‌ گمرک را حل کنید؛ اما به علت گستردگی این قانون‌ها و همچنین تغییراتی که ممکن است به وجود بیاید بسیاری از افراد نمی‌توانند شخصاً این مسائل را پیگیری کنند.

در این زمان می‌توانید با استفاده از یک وکیل حرفه‌ای مسائل مرتبط با گمرک را به یک شخص باتجربه و کار بلد بسپارید و فقط به کار تجارت خود مشغول شوید. موسسه دادیستا بهترین انتخاب برای کسانی است که به دنبال وکلای حرفه‌ای هستند. دادیستا با پیگیری نمودن مکرر پرونده شما و اطلاع‌رسانی کردن مداوم آن، در ارائه خدمات از بهترین‌ها است‌.

‫0/5 ‫(0 نظر)

درخواست خدمات

سوالات متداول

شکایات گمرکی در چه مراکزی رسیدگی می‌شوند؟
اگر اختلافات به وجود آمده، فاقد جنبه حقوقی باشند، در کمیسیون اختلافات گمرکی مورد بررسی قرار می گیرند.
علل دریافتی‌های گمرک چیست؟
این دریافتی ها مربوط به هزینه‌های مرتبط با حقوق و عوارض و خدمات وصول مانند بارگیری یا تخلیه، آزمایش‌های استاندارد، انبارداری و غیره می‌باشند.
چگونه می‌توان نسبت به مبالغ اضافه دریافتی گمرکی اعتراض نمود؟
افراد می‌توانند بعد از آگاهی از پرداخت مبالغ اضافه، درخواست الزام به استرداد تنظیم کرده و به مراجع ذیصلاح ارسال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *