جستجو
Close this search box.

شرایط و مدارک لازم شکایت برای حذف سابقه بیمه

مطالب مرتبط

فهرست مطالب

شکایت برای سابقه بیمه

شکایت برای سابقه بیمه یکی از مسائل حقوقی میان افراد و سازمان بیمه است. سازمان تأمین اجتماعی از بزرگ‌ترین و معتبرترین سازمان‌های حوزه درمانی است که برای پوشش کارگران و مشاغل آزاد به‌صورت غیردولتی تلاش می‌کند.

هنگامی‌که افراد در محلی شروع به کار می‌کنند، کارفرما موظف است او را بیمه نماید اما صاحبان مشاغل اجباری برای بیمه شدن ندارند. در این مقاله به بررسی سازمان تأمین اجتماعی و ادعای حق بیمه و همچنین شکایت برای حذف سابقه بیمه پرداخته‌ایم.

وظیفه سازمان تأمین اجتماعی چیست؟

نام تأمین اجتماعی احتمالاً برای هرکسی که در بازار کار حضور دارد آشنا و ملموس است. این سازمان مهم درزمینهٔ ارائه بیمه برای افراد کار می‌کند و وظایف بسیاری دارد.

تأمین اجتماعی خدمات متعددی به افراد ارائه می‌دهد و در مقابل نیز بیمه‌گذار می‌تواند برای مواردی مانند شکایت برای سابقه بیمه اقدام نماید. این سازمان غیردولتی با دریافت کردن حق بیمه از افراد بیمه‌گذار، مسئولیت‌های زیر را عهده‌دار می‌شود:

  • ارائه کردن بیمه‌ درمانی که درگذشته با صدور دفترچه ممکن بود و امروزه به‌صورت الکترونیکی است.
  • ارائه تعهدات بلندمدت همچون پرداخت بازنشستگی به فرد بیمه‌شده و بازمانده‌های وی.

این سازمان باید در عوض دریافت حق بیمه‌ها برای افراد دفترچه درمانی صادر نماید. البته همان‌طور که گفته شد در سالهای اخیر این دفترچه‌ها حذف‌شده و خدمات به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود. همچنین تعهدات بلندمدت نیز از دیگر خدمات تأمین اجتماعی است که پرداخت نمودن مستمری افراد بازنشسته را شامل می‌شود. از تعهدات کوتاه‌مدت می‌توان به ارائه بیمه بیکاری اشاره کرد. بیمه بیکاری فقط به شخصی که دارای بیمه است تعلق می‌گیرد و از شرایط آن این است که علت بیکاری فرد باید غیرارادی باشد.

حمایت همه‌جانبه از کارگران از وظایف مهم دیگر تأمین اجتماعی است؛ بنابراین امروزه هر فردی که با دریافت دستمزد و حقوق در حال کار کردن است باید حق بیمه تأمین اجتماعی نیز از سوی کارفرما داشته باشد و تنها 30 درصد باقی‌مانده را خود شخص پرداخت نماید. در مقابل پرداخت نمودن حق بیمه‌ها، تأمین اجتماعی باید پوشش بیمه‌ای را برای کارگران و افراد تحت سرپرستی آنها ارائه کند.

پس از سال‌ها پرداخت حق بیمه افراد می‌توانند ادعای حق بیمه داشته باشند یا در صورت نیاز برای شکایت برای سابقه بیمه اقدام نمایند.

شکایت برای سابقه بیمه

چه کسانی می‌توانند برای سابقه بیمه شکایت کنند؟

امروزه اغلب افراد از بیمه برخوردار هستند و حق بیمه پرداخت می‌کنند. حذف سابقه بیمه یکی از مشکلات نگران‌کننده برای افراد و کارگران است که می‌تواند بازنشستگی آنها را تحت تأثیر منفی قرار دهد. ازاین‌رو شکایت برای بررسی سابقه بیمه بسیار مهم است.

شکایت برای سابقه بیمه طبق قانون کار توسط هر فرد حقیقی که در یک محل برای یک کارفرما کار می‌کرده و حقوق، مزد و سود دریافت می‌کرده است ممکن است. همچنین گفتنی است که هر فعالیتی که در قبال آن دستمزد دریافت می‌شود نیز شامل مقررات این سازمان می‌شود؛ بنابراین فرقی نمی‌کند که یک فرد به‌عنوان کارگر به شکل تمام‌وقت و دائمی، موقت، ساعتی یا پاره‌وقت و غیره  کار کند. به‌شرط اینکه:

  • ساعت کاری روزانه 7:30 و یا بیشتر بوده باشد.
  • دوره ادعا شده جزء روزهای تعلیق مانند مرخصی تحصیلی، مرخصی بدون حقوق، مرخصی استعلاجی و غیره‌ نباشد.

افراد می‌توانند برای ارائه اسناد و مدارک، تعیین نوبت و رسیدگی به پرونده و شکایت را به‌صورت اینترنتی و در سامانه جامع روابط کار نیز انجام دهند. شکایت به‌صورت اینترنتی کمک می‌کند شما در وقت و هزینه صرفه‌جویی کنید و همچنین درصورتی‌که شاغل هستید بتوانید بدون بازماندن از کار و گرفتن مرخصی، کارهای خود را پیگیری نمایید.

همچنین شما می‌توانید در صورت تمایل از یک وکیل نیز کمک بگیرد تا کارها را سریع‌تر پیش ببرید و حق خود را دریافت نمایید.

مدارک لازم شکایت برای حذف سابقه بیمه

برای مسائل حقوقی‌ ارائه کامل مدارک بسیار مهم است. شکایت برای سابقه بیمه نیز از کارهای حقو‌قی است و مدارک لازم برای آن عبارت‌اند از:

  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • دفترچه درمانی فرد مدعی در صورت وجود داشتن
  • ارائه اصل و کپی برگه گواهی انحصار وراثت درصورتی‌که کارگر فوت کرده باشد
  • حکم استخدامی و یا مدارکی مانند ارتقاء شغلی و یا تغییر سمت در زمان مورد ادعا
  • لیست و برگه حقوق کارگاه
  • دفترهای قانونی و اسناد هزینه کارگاه
  • گواهی‌های بانکی مبنی بر واریز شدن حقوق ماهانه
  •  رسید حقوق
  • کارت‌های ورود و خروج فرد به کارگاه یا دفترهای ثبتی که برای حضوروغیاب در کارگاه استفاده می‌شده است.
  • کارت بهداشت دریافت شده از اداره کار
  • کارت معاینه پزشکی فرد پیش از استخدام

باید توجه داشته که در زمان شکایت برای سابقه بیمه باید اصل مدارک را با خود همراه داشته باشید اما پس از مراحل تطبیق، اصل مدارک به شما بازگردانده می‌شود.

مراحل شکایت از سازمان بیمه

شکایت برای سابقه بیمه و به‌طورکلی شکایت از یک سازمان بیمه به دو شکل زیر ممکن است:

  1. شکایت کردن در شعبه‌های تأمین اجتماعی

برای شکایت کردن به‌صورت حضوری و در شعبه‌ها باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • مراجعه به بخش نام‌نویسی و دریافت فرم‌های ادعای سابقه
  • تکمیل فرم موردنظر و ارائه کردن تمامی مدارکی که حرف شما را اثبات کند.
  • تشکیل شدن کمیته ادعا سابقه
  • رسیدگی به‌صورت میدانی و فنی در کمیته

شما می‌توانید شکایت برای سابقه بیمه را به‌صورت اینترنتی و در سایت تأمین اجتماعی نیز انجام دهید. برای این کار پس از وارد شدن به سایت به پنل خود مراجعه کرده و شکایت را ثبت می‌کنید. اولویت رسیدگی به پرونده‌ها باکسانی است که در شرف بازنشستگی هستند.

شکایت برای سابقه بیمه

  1. شکایت کردن برای سابقه بیمه در اداره کار

مراحل شکایت در اداره کار به شرح زیر است:

  • رفتن به اداره کار و تنظیم نمودن دادخواست
  • ارائه مدارک و اسناد
  • تعیین نوبت برای رسیدگی به پرونده
  • رسیدگی به پرونده در هیئت تشخیص
  • در صورت تمایل می‌توانید درخواست تجدیدنظر کنید..
  • رسیدگی مجدد پس از تجدیدنظر در بخش حل اختلاف
  • در صورت دریافت رأی مثبت، مراجعه نمودن به دادگستری برای صادر شدن اجرائیه
  • ابلاغ شدن اجرائیه به تأمین اجتماعی برای دریافت مطالبات فرد از کارفرما و همچنین احیا کردن سابقه کارگر

شکایت کردن در اداره کار را نیز می‌توانید به شکل اینترنتی و از سامانه روابط کار انجام دهید. با شکایت به شکل درست و اصولی و ارائه تمامی مدارک مثبت که می‌تواند به پرونده شما کمک کند می‌توانید درزمانی کوتاه مشکلات حذف سابقه بیمه را پیگیری و حل نمایید.

کمک گرفتن از وکیل دیوان عدالت برای پیشبرد بهتر شکایت

کمک گرفتن از وکیل برای پیشبرد بهتر شکایت یک راه عالی برای حل سریع پرونده‌ها است. همان‌طور که یک پزشک می‌تواند مشکل بیمار را تشخیص دهد و خیلی سریع با ارائه داروی لازم به بهبود او کمک کند، اگر کارهای حقوقی نیز توسط یک فرد متخصص انجام شود نیز سریع‌تر پیش خواهد رفت.

امروزه مسائل حقوقی بسیار پیچیده شده است و افراد نمی‌توانند به‌تنهایی در دعاوی خود پیروز شوند. ازاین‌رو حضور یک وکیل که مشاوره‌های لازم را به شما بدهد و تجربیات و دانش خود را به کار گیرد بسیار ضروری است. وکیل یک نماینده حرفه‌‌ای برای اشخاص حقیقی یا حقوقی است.

شکایت برای سابقه بیمه

موسسه حقوقی دادیستا یک گزینه عالی برای کسانی است که به دنبال وکلای دیوان عدالت حرفه‌ای و باتجربه هستند. وکلای دادیستا می‌توانند در هر حوزه‌ای که نیاز دارید از مسائلی چون شکایت برای عدم صدور فاکتور تا شکایت برای سابقه بیمه و یا هر مسئله دیگری به شما کمک کنند. اخلاق حرفه‌ای وکلا و برخورداری از تجربه و دانشی کامل سبب می‌شود بتوانید خیلی سریع موارد حقوقی خود را حل‌وفصل نمایید. پیگیری مداوم و ارائه نتایج به شما از دیگر ویژگی‌های مثبت وکلا در دادیستا است. شما نیز می‌توانید با مراجعه به سایت موسسه حقوقی دادیستا از خدمات این مجموعه استفاده کنید.

سخن پایانی

با توجه به بالا بودن هزینه‌های درمانی، بیمه‌ها برای هر خانواده‌ای ضروری هستند و می‌توانند درصد بالایی از هزینه‌ها را بشکنند. تأمین اجتماعی از سازمان‌های معتبری است که تقریباً بیش از نیمی از جامعه در آن عضو می‌باشند. گاهی ممکن است در این سازمان مشکلاتی مانند حذف سابقه بیمه افراد اتفاق بیفتد و سبب نگرانی کارگران شود. خبر خوب این است که شما می‌توانید به‌راحتی و از روش‌ها و راه‌های متعددی به این اتفاق شکایت کنید.‌

پس از شکایت برای سابقه بیمه شما همچنین می‌توانید از یک وکیل نیز کمک بگیرد تا مطمئن باشید که در آن دعاوی پیروز خواهید شد و هزینه‌هایی که در طول سالیان به‌عنوان حق بیمه پرداخت کرده‌اید هدر نخواهد شد. یک وکیل حرفه‌ای مانند متخصصین دادیستا پرونده شما را به شکلی حرفه‌ای و دقیق پیگیری کرده و به نتیجه مثبت خواهند رساند.

‫2/5 ‫(1 نظر)

درخواست خدمات

سوالات متداول

چه کسانی می‌توانند در جهت شکایت برای سابقه بیمه خود اقدام کنند؟
شکایت برای سابقه بیمه طبق قانون کار توسط هر فرد حقیقی که در یک محل برای یک کارفرما کار می‌کرده و حقوق، مزد و سود دریافت می‌کرده است ممکن است. همچنین گفتنی است که هر فعالیتی که در قبال آن دستمزد دریافت می‌شود نیز شامل مقررات این سازمان می‌شود؛ بنابراین فرقی نمی‌کند که یک فرد به‌عنوان کارگر به شکل تمام‌وقت و دائمی، موقت، ساعتی یا پاره‌وقت و غیره کار کند.
مراحل شکایت از سازمان بیمه چیست؟
شکایت برای سابقه بیمه و به‌طورکلی شکایت از یک سازمان بیمه به دو روش شکایت کردن در شعبه‌های تأمین اجتماعی و یا شکایت کردن برای سابقه بیمه در اداره کار ممکن است.
وظیفه سازمان تامین اجتماعی چیست؟
این سازمان غیردولتی با دریافت کردن حق بیمه از افراد بیمه‌گذار، مسئولیت‌هایی نظیر ارائه کردن بیمه‌ درمانی و ارائه تعهدات بلندمدت همچون پرداخت بازنشستگی به فرد بیمه‌شده و بازمانده‌های وی را عهده‌دار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *