جستجو
Close this search box.

آشنایی با قوانین تعزیرات حکومتی

مطالب مرتبط

فهرست مطالب

Government penal laws

نظارت بر بازار و اصناف یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد یک کشور است. اگر این امر به خوبی میسر نشود، ممکن است باعث مشکلاتی در بازار شود. این مشکلات می‌توانند مسائلی از قبیل کمبود جنس یا گرانی اجناس باشند. سازمان تعزیرات حکومتی یکی از سازمان‌هایی است که در این حوزه فعالیت می‌کند تا بتواند بازار را تحت کنترل داشته باشد. در این مقاله به آشنایی با قوانین تعزیرات حکومتی و بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

تعریفی کلی از سازمان تعزیرات حکومتی

سازمان تعزیرات حکومتی یک سازمان پیگیر و رسیدگی‌کننده به تخلفات مربوط به بازار و مسائل دیگر است. در قانون کشور، سازمان تعزیرات به چندین تعریف مختلف شناخته می‌شود:

  1.  این سازمان به بررسی تخلفات اقتصادی و صنفی می‌پردازد.
  2. سازمان تعزیرات نهادی بوده که وظیفه آن رسیدگی میدانی به تخلفاتی است که در اصناف و بازار صورت می‌گیرد.

انواع تخلفات می‌توانند در سازمان تعزیرات حکومتی مورد بررسی قرار گیرند و عمده آن‌ها تخلفاتی همچون مشکلات صنفی و تخلفات اقتصادی هستند. قوانین و مقررات تعزیرات حکومتی برای هر یک از تخلفات نامبرده متفاوت است. همه این قوانین به وضوح در چندین فصل در کتاب قانون وجود دارد.

قوانین تعزیرات حکومتی

مهم‌ترین تخلفاتی که توسط سازمان تعزیرات بررسی می‌شوند، کدامند؟

در قوانین تعزیرات حکومتی چندین مدل تخلف به عنوان تخلفات عمده و مرتبط با سازمان تعزیرات حکومتی آورده شده‌اند که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • یکی از مهم‌ترین مسائل مورد بررسی در سازمان تعزیرات، مسئله گران‌فروشی است. گران‌فروشی یکی از مهم‌ترین و عمده‌ترین تخلفاتی است که در این سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • تقلب در فروش و همچنین کم‌فروشی از دیگر مسائلی هستند که می‌توانند به عنوان تخلف در سازمان تعزیرات حکومتی مورد بررسی قرار گیرند.
  • احتکار اجناس یا عرضه اجناس خارج از شبکه قانونی و برهم زدن نظم بازار از دیگر تخلفاتی هستند که توسط سازمان تعزیرات حکومتی بررسی می‌شوند.
  • یکی از مسائلی که می‌تواند هنگام بررسی‌های میدانی بازار توسط ماموران تعزیراتی به عنوان تخلف شناخته شود، عدم درج قیمت روی کالاها است.
  • هنگامی که بازرسان تعزیرات برای بررسی به بازار می‌روند، موظف هستند تا از فروشندگان فاکتور و همچنین قیمت‌های خرید و فروش را بخواهند و اگر این مورد در اختیار فروشنده نباشد، می‌توان آن را به عنوان تخلف در نظر گرفت.

چه تخلفاتی از لحاظ حقوقی در سازمان تعزیرات مورد بررسی قرار می‌گیرند؟

سازمان تعزیرات حکومتی بر اساس آنچه به عنوان قوانین تعزیرات حکومتی شناخته می‌شود، می‌تواند در برخی از مسائل حقوقی همانند داشتن پروانه کسب و بهره‌برداری‌های مختلف ورود کند و به اعلام تخلف بپردازد. برای مثال، اگر یک واحد صنفی جواز کسب از صنف مخصوص خود را نداشته باشد، می‌توان آن را به عنوان تخلف در نظر گرفت.

یکی دیگر از مسائلی که در قوانین تعزیرات حکومتی به عنوان تخلف شناخته می‌شود، فروش اجباری یک جنس به مشتری است. این تخلف به آن معنا است که یک فروشنده در ازای فروش یک جنس نایاب در بازار به مشتری فشار بیاورد تا اجناس دیگری را از او خریداری کند، در غیر این صورت، آن جنس به مشتری فروخته نمی‌شود. این مسئله می‌تواند به عنوان یک تخلف مهم در سازمان تعزیرات حکومتی مورد بررسی قرار گیرد.

هر آنچه باید درباره سازمان تعزیرات بدانیم!

سازمان تعزیرات حکومتی وابسته به دولت جمهوری اسلامی ایران است. این سازمان یکی از سازمان‌های مرجع برای رسیدگی به انواع تخلفات از جمله تخلف‌های صنفی و اقتصادی است. در قوانین تعزیرات حکومتی به این نکته اشاره شده است که افراد می‌توانند از تمامی واحدهای صنفی نزد سازمان شکایت کنند. همچنین بازرسان سازمان می‌توانند در بازدیدهای سرزده، انواع تخلفات را در بازار کشف کرده و به آن‌ها رسیدگی کنند.

این سازمان در دهه ۶۰ و به طور دقیق سال ۱۳۶۲ در بحبوحه جنگ تحمیلی عراق به ایران تشکیل شد. این سازمان به منظور بررسی بازار و برخورد با احتکار کنندگان و گران‌فروشان برای عدم ایجاد مشکل در عرضه و تأمین کالاهای اساسی تشکیل شد. در ابتدا، کمیته‌هایی تحت نظارت وزارت کشور تشکیل شده که بعدها با تصویب قوانین تعزیرات حکومتی، این کمیته‌ها تبدیل به سازمان شدند.

قوانین تعزیرات حکومتی در دو مرحله زمانی شامل سال ۱۳۶۷ و سال ۱۳۷۳ به تصویب رسید. بعد از تصویب این قوانین، سازمان تعزیرات حکومتی موظف شد تا در مسائلی مانند مشکلات صنفی، گران‌فروشی و بهداشتی ورود کند و به بررسی تخلفات بپردازد تا در بازار مشکلاتی برای مردم به وجود نیاید.

قوانین تعزیرات و آشنایی با آن‌ها

در ارتباط با سازمان تعزیرات حکومتی طی سالیان گذشته و از زمان تاسیس تاکنون قوانین بسیار زیادی تصویب شده است. قوانین تعزیرات حکومتی طی سال‌های مختلف با توجه به نیازهای خاص هر دوران همواره به روز رسانی شدند تا بتوانند نیازهای جامعه را برطرف کنند. اگر بخواهیم مهم‌ترین قانونی را که برای سازمان تعزیرات تصویب شده است، نام ببریم، می‌توانیم از قانون اسفند ماه سال ۱۳۶۷ یاد کنیم.

قوانین تعزیرات طی چند فصل در کتاب قانون تعریف شده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها به تعریف تخلفات و همچنین اموری که سازمان تعزیرات حکومتی باید به آن‌ها رسیدگی کند، می‌پردازند. برای مثال، تمامی تخلفاتی که در  پاراگراف‌های قبلی به آن‌ها اشاره شد، در این قانون نام ‌برده‌ شده‌اند.

قوانین تعزیرات حکومتی

چگونه شکایت خود را در سازمان تعزیرات حکومتی ثبت کنیم؟

روش‌های مختلفی برای ثبت شکایت از واحدهای صنفی متخلف وجود دارند که تمامی آن‌ها طبق قوانین تعزیرات حکومتی مرتبط با سازمان تعزیرات هستند. اگر بخواهیم روش‌ها را نام ببریم، می‌توانیم به راه‌های زیر اشاره کنیم:

  • اگر می‌خواهید از یک واحد صنفی برای یک تخلف شکایت کنید، می‌توانید به صورت حضوری نسبت به ثبت شکایت خود در سازمان تعزیرات اقدام کنید.
  • یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید تخلفات را گزارش دهید و نسبت به آن‌ها اعلام شکایت کنید، تماس با شماره ۱۳۵ است.
  • سازمان تعزیرات حکومتی یک وب سایت مخصوص شکایات مردمی دارد که می‌توانید هرگونه تخلف و شکایت را در آنجا گزارش دهید و نسبت به بررسی آن‌ها مطمئن باشید.
  • با استفاده از این روش‌ها می‌توانید هرگونه شکایت و اعلام تخلف را به سازمان تعزیرات گزارش دهید تا در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به بررسی آن‌ها اقدامات لازم به عمل آید.

کلام آخر

مطابق با قوانین تعزیرات حکومتی، سازمان تعزیرات حکومتی وظایف بسیار زیادی بر عهده دارد. اگر این قوانین و وظایف با کمک مردم به خوبی انجام شوند، می‌توانند به بهبود وضعیت بازار و عدم ایجاد مشکلاتی از قبیل گران‌فروشی و کم فروشی ختم شوند. در این مقاله از موسسه حقوقی دادیستا سعی کردیم تا به بررسی مهم‌ترین قوانین و وظایف این سازمان به همراه راه‌هایی برای ارتباط با آن بپردازیم. چنانچه در دعاوی تعزیرات حکومتی نیاز به وکیل متخصص در این حوزه نیاز دارید، می‌توانید از وکلای موسسه حقوقی دادیستا کمک بگیرید.

‫5/5 ‫(1 نظر)

درخواست خدمات

سوالات متداول

مهم‌ترین وظیفه سازمان تعزیرات حکومتی چیست؟
سازمان تعزیرات حکومتی وظایف بسیار زیادی بر عهده دارد که مهم‌ترین آن‌ها بررسی شکایات مردم و تخلفات مرتبط با واحدهای صنفی و گران‌فروشی است.
چه راه‌هایی برای ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی وجود دارند؟
راه‌های بسیار زیادی برای ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها مراجعه حضوری، ثبت شکایت در وب سایت سازمان و برقراری تماس با شماره ۱۳۵ هستند.
سازمان تعزیرات حکومتی می‌تواند در چه مسائلی ورود کند؟
تمامی تخلف‌های صنفی از جمله گران‌فروشی، احتکار جنس، کم‌فروشی و همچنین اجبار مشتری به خرید یک جنس به خصوص در ازای فروش جنس نایاب مسائلی هستند که سازمان تعزیرات حکومتی می‌تواند به آن‌ها ورود کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *